Ik heb een 200 watt speaker met impedantie van 8 ohm welke versterker kan ik hier het best op aansluiten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
4.2K

Antwoorden (2)

Aansluiten op een versterker met een uitgangsimpedantie van 8 Ohm.
Het uitgangsvermogen van de versterker mag niet hoger zijn dan 200 W, liefst lager, b.v. 100 W om er zeker van te zijn dat je de luidsprekers niet opblaast.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe de vermogen van de versterker maar 1,5 x vermogen speaker.
300W dus.
Bij 100W loop je kans dat de versterker gaat clippen wat juist je speakers zal opblazen.
http://www.hifi.nl/artikel/20177/Veelgestelde-Vragen-Versterkervermogen-Versus-Speakerbelastbaarheid.html
Nosky
10 jaar geleden
Inderdaad juist een hoger vermogen van de versterker. Indien je een te lichte versterker kiest voor je luidsprekers, is de kans aanwezig dat je er zoveel mogelijk vermogen uit wilt halen om een aardige geluidsdruk te krijgen. Het probleem is dan vaak dat de welbekende rode ‘Clip’ lampjes gaan oplichten. Dit houdt in dat de versterker zijn maximale output geeft en hopeloos probeert om er nog meer uit te krijgen. De interne componenten zijn er niet op berekend, wat vaak tot gevolg heeft dat er een vervormd signaal naar je luidsprekers gaat. Je kunt het vergelijken met iemand die 40 kg kan tillen. Hij zal met minder moeite een paar grote stenen van 20 kg kunnen dragen dan iemand die precies 20 kg kan dragen.
Het hangt er een beetje vanaf om wat voor speaker het gaat, en of dit is bedoeld voor een hifi, P.A. of autoinstallatie. Als je over hifi of P.A. spreekt werk je doorgaans met 2 ‘kanten’; een links en rechts. De versterker heeft dan ook twee audio uitgangen en je gebruikt twee (of meer) speakers. Bij een auto heeft men vaak een enkele subwoofer achterin liggen, en zijn dit ook heel ander type versterkers.

Het is belangrijk om te weten of die 200 watt het continue vermogen is, ofwel het RMS vermogen. De RMS waarde staat voor Root Mean Square en wordt uitgedrukt in Watt. Dit wil eigenlijk zeggen dat het vermogen van een versterker, of de belastbaarheid van de luidspreker gemeten is door een sinus te gebruiken. Een sinus is een statische toon, vergelijk het met een soort brom in je speakers. De frequentie van de sinus wordt bijna altijd gebruikt en gemeten op 1000 Hz (je ziet ook vaak @1 kHz staan bij de specificaties).

De muziek die je door je versterkers en luidsprekers gaat laten weergeven, is heel wat anders dan zo’n statische sinus. Muziek is namelijk dynamisch en bestaat vaak uit pieken en dalen. Luidsprekercomponenten kunnen deze pieken vaak makkelijk opvangen, daarom is het ook mogelijk om een zwaardere versterker te gebruiken.

Je hebt een luidspreker met een belastbaarheid van 200 Watt RMS op 8 Ohm. Een stelregel is dat je dan ongeveer anderhalf tot tweemaal zoveel vermogen neemt voor een bijpassende versterker. Ideaal zou een versterker zijn die tussen de 300 en 400 Watt RMS op 8 Ohm per kant levert.

Bij een subwoofer ligt het net iets anders. Er is namelijk behoorlijk wat vermogen nodig om lage tonen te creëren, want de ronde luidspreker van een subwooferkast moet ver heen en weer bewegen. Om deze piekvermogens te kunnen leveren wordt vaak een versterker ingezet die twee keer zoveel vermogen levert als de belastbaarheid in Watt RMS van de subwoofer.

Een versterker kan meer vermogen leveren bij een lagere weerstand. Máár, dit kan natuurlijk niet oneindig door blijven gaan. Veel versterkers in het budget-segment kunnen een weerstand (impedantie) van 8 of 4 Ohm moeiteloos aan. Maar 2 Ohm wordt voor veel versterkers een lastiger verhaal.
Wanneer een versterker 2x 500 Watt op 8 Ohm kan leveren, kan hij op 4 Ohm meestal ongeveer twee keer 750 tot 1000 Watt leveren. Bij het budgetsegment versterkers is het verschil vaak iets kleiner, door de iets minder sterk uitgevoerde componenten.