Hoe wordt surround sound in een film opgenomen?

Ik ben een beetje bezig met 5.1/surround systemen, begin me nu in eens af te vragen hoe ze dit eigenlijk doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

het maken van surround sound

Surround sound wordt gecreëerd op verschillende manieren. De eerste en eenvoudigste methode is het gebruik van een surround-geluid microfoon-techniek en / of mengen in surround-geluid voor weergave op een audio-systeem met behulp van luidsprekers rondom de luisteraar om audio afspelen vanuit verschillende richtingen. Een tweede benadering is de verwerking van de audio met psycho-geluid lokalisatie methoden om een twee-dimensionale simuleren (2-D) klankbeeld met een koptelefoon. Een derde aanpak, gebaseerd op het beginsel van Huygens, probeert de wederopbouw van het opgenomen geluid veld golf fronten binnen het luisteren ruimte; een "audio hologram" vorm. Een vorm, Wave Field Synthesis (WFS), produceert een klankbeeld met een even fout veld over het gehele gebied. Commerciële WFS systemen, die momenteel de markt gebracht door bedrijven sonische emotie en Iosono, vereisen veel luidsprekers en aanzienlijke rekenkracht.

De Ambisonics vorm, ook gebaseerd op beginsel van Huygens ', geeft een nauwkeurige reconstructie geluid op het centrale punt; minder nauwkeurige afstand van middelpunt. Er zijn veel gratis en commerciële software beschikbaar voor Ambisonics, die het merendeel van de consumenten markt domineert, met name musici en computer met behulp van elektronische muziek. Bovendien Ambisonics producten zijn de standaard in surround sound hardware verkocht door Meridian Audio Ltd In zijn eenvoudigste vorm, Ambisonics verbruikt weinig middelen, maar dit geldt niet voor de recente ontwikkelingen, zoals Near Field compensated hogere orde Ambisonics. [2] Enkele jaren geleden werd aangetoond dat, in de grens, WFS en Ambisonics convergeren [3].

Ten slotte, surround sound ook kan worden bereikt door het beheersen van niveau, van stereo bronnen zoals bij Penteo, die FFT analyse van een stereo-opname gebruikt voor het ontleden van individuele geluiden om de standpunten component panorama, dan plaatsen ze dus in een vijf-kanaals veld.

groeten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn veel methodes, een eenvoudige die vrij goed werkt , werkt met fasecodering.
Wat bedoel ik daarmee,
Je kunt in stereo geluid surround verstoppen.
Dit gaat in wezen simpel, je hebt center , dat geluid wordt ZUIVER mono opgenomen, dan heb je het "normale" links en rechts en het signaal voor de achterluidspreker wordt precies in tegenfase (180 graden) opgenomen.
Door alles wat Mono (0 graden fase tussen links en rechts)
EN in tegenfase (180graden faseverschil tussen Len R)
in verhouding extra te versterken (Dolby pro logic) en dat signaal naar aparte versterking te sturen maak je dus
van stereo surround geluid.
Het mooie is, dat je dat met een gewoon mengpaneel kunt doen, de center krijgt dan een mono stand op de pan
pots en de rear krijgt twee signalen in tegenfase uit een microfoon en de panpots staan van beide kanalen ook in de monostand.
Links en rechts worden dan gedefinieerd door de panpots op een stereo mengpaneel.
Juist uitgevoerd heb je dan bij de weergave van een Dolby surroundversterker het geluid uit de juiste boxen en is bovendien zeer overtuigend.
Zo bleek de muziek van Jean Michell Jarre uit 1980 of eerder op een Dolbysysteem zuiver front , rear en L+R
te bevatten, de man was zijn tijd ver vooruit.
Het is weliswaar geen Dolby 5.1 maar je komt er een eind mee en het is tenminste eenvoudig uitvoerbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat neemt men surround op... Men codeert dat dus zo, en jij decodeert het weer op je pc-kamer...

In Fruityloops is een methode om alle muziek surround weer te geven... Kijk dat even na, dan weet je er alles over... En een gratis versie staat op de site...