Bij clipping loopt het muzieksignaal vast door gebrek aan voedingspanning in de versterkertrappen.
Dit kan zowel in voor- als in eindtrappen gebeuren.
Het ontstaat niet door de luidspreker zelf, ook niet als die te ver heen en weer slaat, Dat geeft wel een ongelooflijk rotgeluid maar wordt geen clipping genoemt.
Clipping is HEEL GEVAARLIJK voor met name tweeters, de ontstane scherpe hoek in de spanning, wordt door tweeters gezien als hoge tonen die daardoor snel over hun dissipatielimiet en /of spoeluitslaggrens gejaagd worden.
Het zijn in wezen dan op de muziek gesuperponeerde harmonischen die met de muziek als zodanig niets te maken hebben, maar zoveel stress in het systeem sturen dat er veel door kapot kan gaan.
Luidsprekers zijn immers gemaakt om muziek weer te geven maar die geen slewrates(stijgtijden)kunnen weergeven die meer in het gebied van een lange-golfzender thuishoren.
Flinke clipping is met een scoop goed te zien, een getraind gehoor neemt al een zeer lichte clipping waar, die zelfs op een scoop nog niet zichtbaar is.
Veel moderne versterkers hebben "soft clipping"wat er voor zorgt dat er geen scherpe hoek in de spanningsverandering komt maar dit enigszins afvlakt.
Een betere methode is in het hele traject flink onder de max inganspanning te blijven EN de uitgestuurde spanning
(het vermogen) goed in de gaten te houden.
Het klinkt vreemd, een zware versterker vernielt een lichte box VEEL minder snel dan een te lichte versterker, omdat een zware versterker juist NIET gaat clippen, waar een lichte versterker dat wel doet.
Zo kun je met een lichte versterker een zware box (mn. de tweeters) toch heel snel vernielen.
Als je ook maar de geringste clipping hoort , zet dan het volume direct minstens 3dB terug.
Vermijdt pieken en gebruik bij livemuziek compressor/limiters, je kunt dan veel luider draaien dan zonder en met minder risico!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan op twee manieren. Meestal ga je met je versterker over een grens. De stroom die geleverd moet worden bij de toppen van de geluidsfrequenties wordt niet meer gehaald. Gebrek aan vermogen. Een enorme vervorming is het resultaat, sinussen worden blokken.
Het tweede dat je kan overkomen, is dat je spreekspoelen in je luidsprekers gaan aanlopen bij een te hoog aangeleverd vermogen. Dat is veel ernstiger, want dat beschadigt je speakers. Het eerste beschadigt alleen je gehoor.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vindt een gehoorbeschadiging veel erger dan een speaker.