Wat is de opvolger van MP3?

Ik heb gehoord dat er een nieuw soort bestandsformaat zou komen waarmee je bepaalde kanalen zachter of harder kan zetten. Je luistert bijvoorbeeld, en je wilt alleen de drum horen zodat je kan oefenen met je drumstel. Of als je met je vrienden je favoriete nummer karaoke wil zingen. Komt dit al bijna op de markt of juist helemal niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Mp3 is een bestandsformaat die het geluid comprimeert door de laagste en hoogste tonen weg te halen die het oor niet echt direct waarneemt. Nadeel hiervan is dat de kwaliteit van de track dan omlaag gaat dan het originele, het wavebestand. Dit is niet direct hoorbaar op een thuisinstalatie maar op een grote goede geluidsinstalatie zeker wel. Hiervoor worden dus nog steeds vaak wave bestanden gebruikt (bv. Lp's)
Als een nummer nog niet gecomprimeerd is, zijn alle geluiden in het nummer appart opgenomen (bv drums, gitaar, zang) Deze kun je met audiosoftware bewerken of er zels helemaal uithalen.
Dit is dus geen nieuwe techniek.
MAAR. Het zou wel heel tof zijn als je het ook met een mp3 zou kunnen doen,. dat zou wel heel makkelijk zijn als je snel iets weg wilt halen om te oefenen.
Dit kan wel al met zang met bepaalde sofware. ZO kan je een karaoke song maken. Dit doet de pc software door vooral de middentonen weg te filteren. Je houdt altijd nog wel iets van zang over die je in de verte hoort. Maar voor thuis wat te spelen ermee is het wel grappig.

Naar mijn weten is er nog geen nieuwe bestandsormaat waar dit heeeel makkelijk en snel mee kan en waar je eruit kan halen wat je wilt. Maar als ik erover denk zou het techniech best mogelijk zijn.
Hopelijk heb je wel iets aan mijn uitleg gehad ookal heb ik geen concreet antwoord of het er al is of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

kon dit niet al met minidisc? Dat was een tijdje de tegenhanger van de cd geloof ik, maar is nooit doorgekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niet echte een opvolger voor de MP3. In elk geval zou je alle huidige MP3 spelers kunnen weggooien als je wat nieuws verzint, dus dat is nogal ingrijpend. Waar jij het over hebt zijn meersporen-opnamen. Die worden gebruikt in de muziekindustrie, en daar worden geen MP3's gebruikt.
14 jaar geleden
mp4
is de opvolger van de mp3
met de mp4 kan je ok filmen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.mp4 is geen geluidsformaat dat video ondersteunt. Het is een videoformaat (met geluidsondersteuning).