Hoe krijg ik het geluid van de tv op mijn versterker?

Normaal loopt het geluid van mijn tv via de UPC-Horizonbox over de boxen van mijn versterker.
Ik heb nu een apparaatje (chromecast) gekocht waarmee ik beeld en geluid van internet via mijn laptop naar mijn tv kan casten. Het geluid komt nu uit de boxjes van de tv zelf. De chromecast zit in een HDMI ingang. De andere HDMI-ingang is bezet door de Horizonbox (=tevens de router).

Heeft iemand een idee hoe ik het geluid van de tv, terwijl ik dus cast, kan verbeteren? Ik heb al geprobeerd om gebruik te maken van de koptelefoonuitgang (verloopstekker met tulpstekkertjes in de versterker), maar dat geeft slecht geluid.

Zou een in-out stekker een oplossing kunnen zijn? Zelf denk ik van niet, omdat je voor het beeld de tv op het juiste HDMI-kanaal moet zetten.

Andere oplossing zou zijn om bijvoorbeeld Yahama NX-50 of YPX-500 boxjes erbij te zetten (die gaan volgens mij 'gewoon' via de koptelefoonuitgang), maar mijn voorkeur heeft dit niet, omdat er al boxjes naast de tv staan.

Ik ben benieuwd!

Toegevoegd na 6 dagen:
edit 7/10/13

Het stekkertje zoals afgebeeld bleek toch de juiste oplossing (en de goedkoopste).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft je TV geen audio uit?

Het beste antwoord

Je moet een zg audio de embedder hebben of audio extractor. Dit apparaat zet je in serie met de hdmi kabel naar je tv de audio komt dan analoog of digitaal uit de embedder. Op bijgaande link tref je zo.n de embedder aan van Conrad maar er zijn nog wel meer merken die zoiets maken moet je even googlen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vaak hebben moderne TV's een digitale audio uitgang(SPDIF) via Toslink(glas) of Coaxiaal, als je nu in de TV instelt dat je gebruik maakt een van externe luidspreker systeem, dan zal je TV het geluid van al je (HDMI)bronnen routeren naar die SPDIF uitgang, daarop moet je versterker worden aangesloten....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, mijn tv heeft geen speciale uitgangen anders dan 2 Scart-aansluitingen, 2 HDMI-ingang(en) en 2 RCA aansluitingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En zijn die RCA In of Out?