Is het zinvol een platenspeler te aarden op een ongeaard stopcontact?

Hallo GV'ers,
Ik ben bezig een leuke stereotoren op te bouwen met een versterker waar ik zowel mijn platenspeler als pc op aangesloten heb. Nu zit er aan mijn platenspeler naast twee tulpstekkers ook een klein metalen vorkje om het apparaat te aarden. Daarnaast heeft mijn versterker schroef om het vorkje vast te klemmen. Nu is mijn vraag of het zinvol is de platenspeler te aarden aan de versterker wanneer deze aangesloten is op een niet geaard stopcontact? En is het anders ook zinvol/verstandig het stopcontact om te bouwen naar een wel geaarde? Uiteraard door een elektriciën. En loop ik anders gevaar voor schokken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
6.2K

Antwoorden (4)

Ja dat heeft wel degelijk zin daar het frame van de platenspeler aan dat van de versterker aangesloten moet worden . Zo voorkom je de brom maar geen enkele radio of versterker is voorzien van randaarde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kunt de aarde van een platenspeler vergelijken met de aarde van je audio ingang en uitgangen of wanneer je bij een elektrische gitaar je vingers op de snaren legt.

Als je de aarde van je platenspeler aan een aarde van een hifi set verbind is dat voldoende. De hifi set hoeft geen geaarde stekker te hebben. De aarde voor de platenspeler is om de arm van de platenspeler te aarden en een brom weg te nemen of te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dit heeft wel zin, hiermee voorkomje een statiesch spanningsverschil tussenversterker en platenspeler.wat een brom oplevert in het geluid.
Hierbij maakt het niet uit of de versterker zelf geaard is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Statische elektriciteit heeft hier niets mee te maken, brom wordt opgewekt door elektromagnetische invloed van lichtnet leidingen en transformatoren in de buurt van de gevoelige pick-up draden.
Ik heb het gedaan en kreeg een brom. (Beide hebben een platte niet-geaarde stekker)
Daarna aangesloten op de aardingaansluiting op de versterker, geen brom.

Conclusie:
Versterker en platenspeler moeten onderling geaard word, gelijk van aarding.

Als de versterker geaard is via het stopcontact moet het geen verschil maken.