Ik wil een tweede luidspreker (met dezelfde impedantie) aansluiten op dezelfde uitgang. Wat is dan het beste, parallel of in serie?,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hangt van de impedantie van de luidsprekers af en van de versterker.
Zie antwoord 1.
Als speakers 8 ohm zijn en versterker 4 ohm kan hebben is parallel beter. Is versterker ook 8 ohm is serie enigste optie.

Het beste antwoord

Ik hou meestal een vuistregel aan: Als de impedantie lager is dan 8 ohm per luidspreker, dan in serie zetten. Bij 8 ohm of hoger dan parallel afhankelijk van de uitgangsimpedantie van je versterker. De meeste versterkers kunnen dat wel aan zolang je maar niet voluit gaat draaien.
Twee luidsprekers van 8 ohm parallel geeft een impedantie van 4 ohm.
Twee luidsprekers van 8 ohm in serie geeft een impedantie van 16 ohm.

Let dus goed op de uitgangsimpedantie van je versterker. Als de gezamenlijke parallelweerstand van je luidsprekers lager is, heb je kans op beschadiging van je versterker wat mogelijk zal optreden bij 75 tot 100 % van het vermogen.