Kunnen 2 boxen van 600 watt op een versterker van 2 keer 500 watt?

Ik wil 2 boxen kopen van 600 watt (1200 watt) maar, kunnen deze op een 2 kanaals versterker van 2 keer 500 watt? Of krijgen de boxen dan te weinig stroom? Deze versterker wil ik gaan kopen: http://www.maxiaxi.com/skytec-2-x-500w-dj-pa-versterker-spl1000-met-eq

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
5.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beter is een versterker van 2x 900W
1,5x de speaker vermogen. Niet het vermogen maar het clippen (gelijkstroom) beschadigd je speakers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Clippen heeft niets te maken met gelijkstroom.
Het klopt dat clippen schadelijk is voor je speakers, maar dat komt doordat clippen zorgt voor hogere harmonischen, die op hun beurt weer zorgen voor een te groot aandeel hoge tonen in het signaal. Dat wordt door het wisselfilter naar de tweeters geleid, waardoor deze overbelast raken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk (niet echt gelijkstroom), maar niet alleen de harmonische bij clippen maar ook de afgetopte sinus (dat dus een tijdje niet wisselt, en dat bedoelde ik met gelijkstroom) zal je speaker doen oververhitten. er is dan domweg te veel energie over te lange tijd.
http://sound.westhost.com/bi-amp-p1.htm

Antwoorden (4)

Dit is volgens mij geen probleem. Het is zelfs goed alks de boxen meer capaciteit hebben dan de versterker omdat het risico van opblazen dan ook niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankuwel voor uw antwoord en snelle reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als ik 2 boxen heb van 600 watt. Welke versterker heb ik dan nodig? (Link van betrouwbare site plz)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fout het kan wel gewoon maar beter is als je over capaciteit hebt op je versterker want speakers gaan niet kapot door te veel signaal maar door vervormd signaal wat een versterker doet als hè teveel vermogen vraagt
Dus wel opletten dat je hem niet vol aan zet
De versterker die je wil gaan kopen is een PA versterker, d.w.z. een Public Adress versterker.
Dat zijn versterkers die berekend zijn op hoge piekvermogens en vooral gebruikt worden om spraak via microfoons weer te geven voor bijv. grotere mensenmassa's en in grotere ruimten.

Bij de aanschaf van passende speakers hiervoor moet je vooral letten op de 'IMPEDANTIE' van de luidsprekers bij het afgenomen vermogen.
De versterker levert een maximaal vermogen van 500 Watt per kanaal bij 4 OHM en slechts 350 Watt bij 8 OHM.

Luidsprekers zijn belangrijk in de keten van de weergave en dat luistert zeer nauw. Misaanpassing van de uitgangsweerstand (impedantie) kan schade opleveren aan de versterker en de luidspreker. Je kunt wel 600 Watt speakers aansluiten mits deze ten hoogste 4 Ohm zijn. Een kleine overcapaciteit in vermogen kan dan geen kwaad.

Maar je kunt geen 600 Watt bij 8 ohm speakers aansluiten, het grote oververmogen van de speakers leidt dan tot een zwakker en vlakker geluid. De dynamiek neemt dan sterk af.
Bij 8 ohm zou je dan ten hoogste 400 watt speakers moeten nemen om de dynamiek van de versterker ten volle te behouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"deze ten hoogste 4 Ohm"
Maak daar maar 'minstens' van. Meer is niet "erg", minder wel.
(Je wil de uitgangen van je versterker niet kortsluiten :P)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb hier een min voor gegeven, er staat gewoon te veel onzin in dit antwoord.
Een vuistregel voor de versterker / speaker verhouding is 1,5 tot 2 keer het piekvermogen van je speaker. Laag ohm speakers passen het best bij de versterker die je aangeeft (4 Ohm)

Dus er er van uitgaande dat 600Watt het piek(rms) vermogen is is je ideale versterker 900Watt Mijn advies is als je al een versterker hebt, speakers kopen die passen bij het Rms vermogen van de versterker. Andersom geldt dat natuurlijk ook.

600Watt speakers = 900Watt versterker
500Watt versterker = 300Watt speakers
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe is het verschil tussen 500 Watt en 600 Watt te verwaarlozen, zeker wanneer je bedenkt dat zowel fabrikanten van goedkope boxen als van goedkope versterkers sterk overdrijven bij deze getallen.
Die versterker hoort absoluut niet bij de duurdere of betere (dan moet je aan minstens vijf keer deze prijs denken), dus ik zou er niet op rekenen dat die genoemde 500 Watt er ook netjes en onvervormd uitkomen.
Er bestaat een behoorlijk gevaar op oversturing (clippen). Bij clippen worden pieken in het geluid begrensd door de voedingsspanning van de versterker. Een mooi afgeronde golf krijgt hierdoor scherpe hoekjes. Die scherpe hoekjes zijn technisch gezien hogere harmonischen (je hoort dat ook, het geluid klinkt krasserig) en daar gaan je speakers van kapot. Dat komt doordat een speaker berekend is op een bepaald percentage hoge tonen in de muziek. De tweeter van een 600 Watt box kan helemaal geen 600 Watt aan maar misschien maar 30 Watt (5% hoge tonen is niet raar). Dat gaat goed, zo lang er een gewoon muzieksignaal op staat. Maar wanneer de genoemde oversturing optreedt, zit er wel 20% hoge tonen in. Resultaat: de tweeter krijgt 120 Watt voor de kiezen en brandt door.

Vandaar de vuistregel dat de versterker 1,5 keer zo zwaar moet zijn als de speakers. Maar nog belangrijker: koop een goeie, desnoods tweedehands. Dus niet zo'n Chineesje van honderd piek.

Je kunt je speakers ook beschermen tegen overbelasting door een actieve filtering en gescheiden eindversterkers. En tot slot kun je ze ook beschermen met een compressor/limiter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zal dit antwoord niet 'minnen' maar het is iig niet het antwoord op de relevante vraag van de vraagsteller. De vraag is of hij relatief zwaardere speakers kan aansluiten op de versterker die hij wil kopen.
Als de versterker hetgeen is dat in zijn budget ligt, dan wie ben jij dan om die keuze als een 'çhineesje' van inferieure kwaliteit te bestempelen. Overigens wordt zowat elk electronisch product in China of het verre oosten vervaardigd, ook (of juist) de modellen van de dure A- Merken. Als mijn antwoord onzin bevat, dan is de technische specificatie van het product ook onzin. Als impedanties er niet toe doen, dan heeft het weinig zin voor een fabrikant om juist die specificaties aan te geven. Natuurlijk gaat iedere speaker kapot door oversturing, dat is geen geheim. En dan is het niet zozeer door een electrische overbelasting maar door de signaalinhoud die dan boven alle karakteristieken van de speaker gaat. Daar heeft vermogen niet zoveel mee te doen. Maar de vraag was: kan het! Ja het kan,mits je maar op de op de juiste weerstandsaansluitwaarden let!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Maar de vraag was: kan het! Ja het kan,mits je maar op de op de juiste weerstandsaansluitwaarden let!"
Zelfs dan KAN het. Gaat wel stuk maar het KAN wel. :)
Daarbij in tegenstelling op uw antwoord, 600W 8 ohm kan zonder probleem op een 4 ohm versterker. Andersom (4 ohm speaker op 8 ohm versterker) niet.
p.s. Geen + of -. (Doe ik sinds mijn 13de niet meer aan)