Zit er een theorie achter de uitgangsvermogen van een versterker bij een bepaalde impedantie?

Ik heb een versterker met 590W @ 8ohm, 910W @ 4ohm en 1200W @ 2ohm. Op het eerste gezicht zit er geen logica tussen deze waarden, maar is er een manier om exact het vermogen bij een afwijkende impedantie te berekenen, zoals bijvoorbeeld 2,7 ohm?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
1.3K

Het beste antwoord

Ja hoor, die theorie is er.

Om bij het begin te begin te beginnen: Je zou veronderstellen dat een halvering van de weerstand een verdubbeling van de stroom oplevert. Jij schrijft dat jouw versterker 590 Watt kan leveren aan 8 ohm. Je zou volgens de theorie verwachten dat hij dan 1180 Watt kan leveren aan 4 Ohm en 2360 Watt aan 2 Ohm.
Oftewel: weerstand door de helft, stroom verdubbelt. En dientengevolge: vermogen verdubbelt.

Maar waarom gebeurt dat niet? Dat komt doordat de onderdelen van de versterker zelf ook een bepaalde weerstand hebben: de transformator, de transistoren, de bedrading, de connectors, alles heeft een zekere weerstand. Alles samen vormen die een virtuele weerstand (de "inwendige weerstand"). Stel je in gedachten voor dat die "inwendige weerstand" een echte weerstand is die in serie staat met je luidspreker. De spanning die de versterker ter beschikking heeft staat over de combinatie van de beide weerstanden (luidspreker plus inwendige weerstand). Omdat er een spanning staat over een weerstand waar stroom door loopt (je zou kunnen zeggen: de spanning die op de beide weerstanden staat verdeelt zich) blijft er minder spanning over voor de luidspreker.

Die inwendige weerstand kun je achterhalen door te bekijken wat het verschil is tussen het theoretische vermogen van je versterker en het daadwerkelijke.

Na wat uitproberen kom ik voor de waarden die jij noemt uit op een inwendige weerstand van 1,23 Ohm en een maximale spanning van 80 Volt. Dat levert bij 8 Ohm (plus 1,23 Ohm) een stroom op van 8,5 Ampere. Die zorgt op zijn beurt voor spanningsverlies in de inwendige weerstand, waardoor er 68 Volt overblijft voor je speaker. De versterker zelf verbruikt op dat moment 90 Watt.

Bij een luidsprekerimpedantie van 2 Ohm loopt er zo'n 25 Ampere (want 1200 Watt). Die zorgt voor een verlies van 2360-1200 = 1160 Watt in de versterker, die op dat moment waarschijnlijk waanzinnig heet wordt......
Kortom: er is wel een waarde opgegeven voor het vermogen bij 2 ohm, maar het is niet aan te raden om dat ook echt te doen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ondanks mijn lange antwoord vergat ik nog een deel van je vraag, namelijk het vermogen bij 2,7 Ohm.
2,7 plus 1,23 = 3,93 Ohm totaal
Dit zorgt voor een stroom van 20 Ampere
De speaker verbruikt dan 1095 Watt
En de versterker verbruikt zelf 500 Watt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

let op dat alles goed insteekt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pardon? Geeft dit enigszins antwoorden op mijn vraag?
Omdat je versterker vermogen afgeeft naar gelang de voeding kan geven en de eindtrap zich anders gaat gedragen naar gelang je hem zwaarder belast zijn de waardes niet liniair. Jij kunt het vermogen dus alleen bij benadering bepalen bij 2,7 ohm. Ik zou zeggen 1050 watt?