Welke apparaten/microfoons lijden onder fantoom voeding?

Welke apparaten/microfoons lijden onder fantoom voeding? Als ik de ontvangers van draadloze microfonen, microfonen met draad (sm-58), een ongebalanceerde gitaar (zonder DI dus), een condensator en een cd speler op mijn paneel aan sluit en de fantoomvoeding over de hele mengtafel aan zet, kunnen dan al benoemde apparaten/microfoons daartegen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
6.3K

Het beste antwoord

De fantoomspanning die mengpanelen afgeven zijn zowat stroomloos DC en dienen om condensatormicrofoons aan de noodzakelijke lading te helpen.
Via een capacitieve koppeling (bij electret mics) of een lage ohmse weerstand(bij dynamische microfoons) wordt de DC of niet doorgelaten , of kortgesloten en zodoende gereduceerd tot (zowat ) 0 volt, welke ook niet schadelijk is voor het mengpaneel , omdat de inwendige weerstand van deze voeding zeer hoog is gemaakt.
Het kan dus in gebalanceerde systemen geen kwaad en in ongebalanceerde systemen wordt het niet gesuperponeerd op de signaalleiding doorgegeven.
Kortom , het zit niet in de weg als je de fantoomspanning niet nodig hebt.
Er zijn ook mengpanelen (geweest) waarbij de fantoomspanning uitschakelbaar was, ik meen de HH van 30 jaar terug.
Nimmer heb ik trammelant door de fantoomspanning gehad.
Het beschadigt dus niets in juist geconstrueerde systemen.
Ik heb met naar schatting 20 of meer verschillende mengpanelen/systemen gewerkt.
Pas de problem!

Toegevoegd na 5 minuten:
Meestal, zoniet altijd sluit je CD, MP3 en andere geluidbronnen die een hogere spanning afgeven aan op de lijningang of wordt de gain enorm teruggeschroefd zodat de 48 V fantoomspanning uitschakelt of door de uitgangscondensator wordt tegengehouden.
Op lijningangen komt men de fantoomspanning bij mijn weten niet tegen. Ik heb ze althans nimmer aangetroffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Geen van deze apparaten zullen onder de fantoomvoeding lijden.

Zolang je van gebalanceerde ingangen niet ongebalanceerd maakt zal mengpaneel ook niet te lijden hebben.

Info:
http://www.bt-studio.nl/thuis-studio-beginnen/overig-studio-hardware/

Toegevoegd na 27 minuten:
Meeste mengpanelen (geen idee welke jij het over hebt) hebben zowel balanced als unbalanced ingangen. Op de unbalanced ingangen komt geen fantoom voeding. Apparaten welke op een balanced ingang aangesloten kunnen worden maar geen fantoomvoeding nodig hebben zijn zo gebouwd dat deze er ook niet onder lijden als het er wel op staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt. Het klopt dat er over jack ingangen geen fantoom wordt gegeven maar in dit geval was alles via XLR.