Kan een CD-speler krassen maken op een CD?

De CD-speler in kwestie is al een paar jaar in gebruik. Doet het prima, alleen is hij heel gevoelig en als je tegen het bankje aanstoot waar hij dan op staat stopt hij met afspelen maar gaat na een tijdje weer verder met afspelen.

Laatst had ik een CD gebrand, en ik weet zeker dat er geen krassen op zaten. Toen ik hem ging gebruiken op die CD-speler sloeg hij ineens een paar keer over. Laatst merkte ik ineens dat er best veel krasjes op de CD zaten. Ik heb hem maar 2 keer in die CD-speler gebruikt en verder niet. Hij zit in een stevig hoesje in een tas waar ik voorzichtig mee omga.

Ik weet dat andersom (een bekraste CD in een CD-speler) niet zo goed is voor de CD-speler. Ook weet ik dat iemand anders die hem ook gebruikt altijd bekraste CD's heeft (gaat niet zuinig met CD's om). Kan dit de rede zijn waarom de CD-speler 'kapot' is en mijn CD's nu ook bekrast zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan. (Tijd voor een nieuw CD speler)
Bekraste CD kunnen je CD speler geen kwaad doen, ze kunnen hooguit niet meer afgespeeld worden.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is het al een wat oudere cd speler. Het kan voorkomen dat het plateau op de spindelmotor wat los zit en naar beneden gezakt is, daardoor komt de cd schijf te laag en krast langs de lens van de laserunit . De spindelmotor kan ook speling hebben waardoor de cd uit balans gaat en onderdelen van het loopwerk raakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopte, op de spindelmotor zat inderdaad wat speling, bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

De laserpick-up leest de schijf langs de onderkant.
Dankzij dit optische scansysteem ontstaat er geen wrijving tussen de laserstraal en de schijf. Daardoor slijten de schijven nooit, hoe vaak ze ook worden afgespeeld. Toch dienen ze steeds voorzichtig behandeld. Krassen, vetvlekken en stof kunnen het licht immers tegenhouden of afbuigen waardoor een hele reeks impulsen wordt overgeslagen of vervormd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Theoretisch kan dit dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen antwoord en zeker geen oplossing...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt duidelijk uit het antwoord halen dat cd's niet kunnen krassen in de speler, maar jij mag je mening daarover hebben.