Wat veroorzaakt de brom bij mijn platenspeler?

Ik heb een Denon AVR 2807 en een philips 677 platenspeler.

De platenspeler heeft een tulip aansluiting, deze heb ik gewoon aangesloten op mijn Denon via de Phono-ingang. Echter, heb ik een hele harde brom, ook al staat mijn volume relatief laag. Dit geldt als ik zowel het linker als het rechter kanaal van de platenspeler aansluit op mijn Denon.

Zodra ik echter alleen het linker kanaal van de platenspeler (of het was de rechter, dat is even niet belangrijk, in ieder geval één van de twee) aansluit, hoor ik géén brom, en gewoon de muziek zoals het hoort. (Slechts uit één kanaal dan wel). Dan is er niks op aan te merken, ook niet aan het volume, ik denk daarom ook dat het een mm cardridge is (tevens vervangbaar, philips mp400 o.i.d. met shure 75 6 naald). Dit is ONGEACHT welk kanaal ik op de reciever kies, zolang ik maar de linker stekker van de platenspeler pak.

Sluit ik enkel het rechter kanaal aan, heb ik een hele harde brom, dezelfde die ik krijg als ik beide kanalen aansluit. Dit is wederom ongeacht welk kanaal ik van de reciever kies.

Waaraan kan dit liggen? Eerst dacht ik aan de aarding, omdat ik ook zo'n aparte aansluiting op mijn radio heb waar staat ''grnd'' met een symbool van aarding. Echter heeft mijn platenspeler hier geen aansluiting voor en is hij tevens helemaal van plastic. Dit probleem streepte ik helemaal weg toen ik merkte dat hij met het linker kanaal gewoon werkt. Hopelijk was dit terecht.

Toegevoegd na 1 dag:
Nieuwe aarding aangelegd, brom weg echter rechts geen geluid!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
7K

Het beste antwoord

Als de brom pas kort aanwezig is denk ik aan een draadbreukje in de massadraad van het betreffende kanaal in de arm van de draaitafel.
Meten is weten. Je kunt de draden doormeten met een eenvoudige ohmmeter (action/gamma oid).
Pak de draad op van achter de cartridge en meet deze tot aan de middenaansluiting van de tulpsteker door. Als het een breuk betreft slaat de meter niet uit of geeft een hele hoge waarde aan. De juiste waarde is 0 ohm.

Hetzelfde kun je doen met je cartridge. Deze zal afhankelijk van de cartridge zo'n 4,7 kOhm doormeten, voor ieder kanaal. Is een van de kanalen niet in orde zul je dat direct zien. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of ergens aarding in platenspeler zelf..
http://www.freeservicemanuals.info/servicemanuals/download/Philips/22af677.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enige juiste conclusie is dan toch dat er nog steeds een onderbreking in je signaalkabel zit? Want als de massakabel de oplossing geweest zou zijn, had ook je rechter kanaal weer geluid gegeven.
Heb je al gemeten? De draden achter het element staan direct in verbinding met de tulp stekers. Door te meten kun je snel bepalen welk kanaal het probleem geeft en de bekabeling nakijken. Zit er nog een verloopkabel van DIN naar Tulp tussen? Haal deze er dan tussen uit en meet nog eens. Zijn de tulpstekers rechtstreeks op de draden gesoldeerd, dan is dat m.i. niet origineel en zou daar de fout kunnen zitten.