Welk audio formaat heeft de beste kwaliteit?

Ik heb laatst beats studio gekocht en ik heb wel eens liedjes van youtube gedownload en ik hoor nu dus dat die kwaliteit duidelijk veel lager licht. Dat is ook de aanleiding van mijn vraag, welk audio formaat is het best (ik heb nu mpeg3) en hoe kan ik eventueel aan die hoge kwaliteit komen in mijn nummers.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
12.8K

Het beste antwoord

.WAV en .AIFF zijn de beste formaten. Deze zijn ongecompresseerd.

Bij de gecompresseerde formaten kan je een onderscheid maken tussen de lossless en de lossy formaten.

- Lossless (compressie is ongeveer 2:1): .WMA, .FLAC, .DTS, .ALAC (enkel Apple)
- Lossy (compressie is ongeveer 10:1): .AAC, .MP3

Geen wonder dus dat een mp3 bestand niet zo goed klinkt. De compressie is immers 10:1. Als je nog vragen hebt, stel maar.

Toegevoegd na 56 seconden:
www.freesound.org is een goede site om .wav (maar ook wma en mp3 ) files te vinden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als ik een album (538 hitzone bijv.) binnenhaal dat is allemaal mp3, als je dat omzet heb je alsnog kwaliteits verlies, het gaat er voornamelijk om om dan de ongecomprimeerde nummers zoals je zegt op mijn iPod te zetten zodat ik met de hoogste kwaliteit luister.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je van mp3 omzetten naar wav? Dat gaat natuurlijk niet werken.
Als je een album met .wav files wil, dan moet je ook het album met .wav of .aiff bestanden downloaden/kopen.
Als je een cd koopt, zijn dat doorgaans .aiff bestanden. Die kan je dan gebruiken (wel opletten:cd is 44,1 khZ, digitaal (filmpjes enzo) is 18khZ). Dus als je een album wil met .wav bestanden, zal je die ook moeten zoeken. Ik weet überhaupt niet of een iPod wel .wav bestanden aankan. Ik neem aan van wel, maar heb ooit gelezen dat de kwaliteit dan nog niet helemaal optimaal was. Maar dat heeft natuurlijk ook veel te maken met de soort hoofdtelefoon/oortjes die je hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
CD's bevatten geen WAVE of AIFF files. http://www.fileinfo.com/help/cd_audio Het bevat Red book CD-DA http://en.wikipedia.org/wiki/CD-DA Technisch verschilt het weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ viridifla, je kan wel van een mp3 een wav maken, maar die kwaliteit is dan niet hetzelfde als wav. Je kan geen kwaliteit bijmaken. Je hebt dan een gecompr
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, foutje ivm enter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt dan een gecompresseerde wav. Trouwens, een goed geoefend oor merkt wel het verschil tussen een wav een 320kb/s mp3. En @ mr tomaat, volgens mij heb ik ooit een album met wav files gedownload, maar het zou kunnen dat in de beschrijving stond dat dat wav files waren, maar dan eigenlijk de redbook CD-DA files waren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zullen echt WAVE bestanden geweest zijn, Reb book van een CD afhalen gaat niet volgens mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van een slechte mp3 een wav maken heeft geen zin.
Kwaliteit wordt niet beter.
Bron is al verziekt. (Net als vaak de bron van youtube.)

Andere antwoorden (2)

Cd kwaliteit en losless is de zelfde kwaliteit. Een goede mp3 file( goede verhouding tussen compressie en kwaliteit) is echter prima om mee te werken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien dat je dat bedoelt maar een MP3 wil je alleen beluisteren, juist niet mee werken. Dan wil je juist WAVE/AIFF.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is waar, maar voor mixen is mp3 volgens mij voldoende.
Als je zelf je CD's met hoge kwaliteit wilt rippen, dan kun je voor privegebruik gratis Exact Audio Copy ophalen (open source) omdat ik niet weet waarop je wilt afspelen hier wat ik gebruik:

FLAC - voor Internet radio of mediaplayer via HIFI

MP3 /320 Bits/sec voor een goede MP3 speler (minder mag ook tot ongeveer 192 VBR, levert kleinere bestanden op)

AAC voor iPhone/iPod minimaal 192 tot 320, is op het gehoor iets beter dan MP3 en iets kleiner dan MP3.

Tip: rip eerst op loss-less FLAC en maak daar dan met converteren naar MP3 of AAC kleinere lossy bestanden aan.