Hoe krijg ik alleen de dialoog door mijn center speaker?

Als ik een film kijk vanaf mijn computer, (ik heb een 5.1 externe geluidskaart) dan krijg ik vanuit mijn center speaker de de spraak(dialoog) maar ook andere geluiden.
Dit is in mijn opinie niet de bedoeling en het klinkt ook helemaal niet mooi.
Als ik daar in tegen een surround test draai op mijn computer, krijg ik wel gewoon alleen door de center speaker geluid als deze dat aangeeft...

btw, Mijn surround receiver herkend de geluiden goed.

Toegevoegd na 4 dagen:
door mijn center speaker komen ook heel veel geluiden en niet alleen de dialoog wat kan hier de oorzaak van zijn
het is 5.1 surround vanaf de computer analoge surround.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk is de film dan niet 5.1
Probeer eens een film die wel in 5.1 is opgenomen.
Hierbij een link voor een goede test.
Als die het dan wel doet dan ligt het echt aan de film.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk dat je receiver dolby pro logic aan boord heeft, welke de dialoog doordat het geluid tussen links en rechts 0 graden fasedraaiing heeft (dus zuiver mono , in fase)
het geluid goed weergeeft en je kaart deze vorm van decoding niet heeft.
De prologic werkt heel eenvoudig, center= mono in fase, rear = mono in tegenfase, stereo, al het andere.
De decoder versterkt de scheiding die heel goed in gewone "stereo" verstopt kan worden, zonder verdere digitale foefjes, het is in wezen een puur analoog bruikbaar systeem, de andere decoder-multikanaalsystemen zijn dat (meestal) niet.

Zelfs muziek van Jean Michel Jarre klinken perfect in Dolby Pro Logic maar niet met andere decodeertechnieken.
Die man was zijn tijd ver vooruit.
5.1 is GEEN Dolby Pro Logic. Je computerkaart zal dus wellicht Pro Logic ontberen.....
Vandaar dat het daar mis gaat.....