Hoe kan het dat na 60-70(?!) jaar gitaarversterker technologie men nog steeds een brom hoort als de gitaar ongeroerd blijft?*

Dus waarom wordt dat geluid überhaupt opgebouwd, en waarom wordt daar niks aan gedaan? Is dit misschien zelfs wel mogelijk maar oingewenst.

Of is dit wel te voorkomen* maar wordt het bij bijv. DWDD nooit toegepast of is het met de rest van de uitzendapparatuur daar lastiger/onmogelijk?

*Pas op, ik weet het dus niet zeker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.6K

Het beste antwoord

Brom uit een gitaarversterker kan een aantal oorzaken hebben: de versterker zelf kan brommen doordat de voeding niet goed ontworpen is, de afscherming van de gitaarkabel werkt niet goed of is verkeerd aangesloten en tenslotte zijn de pickups per definitie gevoelig voor wisselende magneetvelden, als je de gitaar in de buurt van een nettrafo houdt dan pikt hij het veld van die trafo op.
Dat men er zelfs in een professionele studio last van heeft komt omdat de giitaar met bekabeling en versterker van de muzikant zelf is, de technici kunnen er weinig aan doen als de spullen niet optimaal zijn.
Het is jammer dat gitaren, in tegenstelling tot microfoons, nog altijd asymmetrisch aangesloten worden, dat is historisch gezien de standaard geworden. Professionele microfoons geven ongeveer hetzelfde zwakke signaal af maar door de symmetrische aansluiting hebben ze vrijwel nooit last van geïnduceerde netbrom.

Toegevoegd na 5 minuten:
De rest van de uitzendapparatuur heeft weinig invloed op de brom omdat dergelijke professionele apparatuur juist zo geconstrueerd wordt dat ze ongevoelig zijn voor storing en zelf ook nauwelijks storing veroorzaken.
De enige apparatuur die in een dergelijke omgeving storing zou kunnen veroorzaken zijn de lichtdimmers, maar juist in televisiestudio's gebruikt men weer vaak storingsarme (sinus) dimmers in plaats van de goedkopere thytistordimmers.

Toegevoegd na 6 minuten:
Thyristordimmers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat dan het probleem bijna non-existent zou zijn. Bij de DWDD hebben ze heus een geaar stopcontact, in een studio ook (alleen maar).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat kan ooit de reden geweest zijn van het asymmetrisch aansluiten? Of meer van we hebben het altijd zo gedaan, we zullen het altijd zo blijven doen (anders moet alles omgebouwd worden/anders gemaakt worden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De voeding van sommige (buizen-) gitaarversterkers is voorzien van een schakelaar aan de achterzijde waarmee je het chassis met een condensator aan één van beide netkanten. Bij een ongeaard stopcontact gebruik je zo de neutrale draad als surrogaat voor de aarde. Bij DWDD zal het dus wel aan de installatie van de gitarist liggen.
Overigens wordt een gitaar meestal met een DI-box op het mengpaneel van de uitzending aangesloten, de aarde van de versterker en de aarde van het mengpaneel kunnen met zo'n DI-box gekoppeld of juist ontkoppeld zijn met de ground-liftschakelaar. Een koppeling kan een aardlus geven die ook weer brom kan opleveren. Ik gebruik vaak het woord "kan" omdat de brom zoals gezegd vele oorzaken kan hebben, het is dan ook een (vak-)kunst apart om geluid goed aan te sluiten. (ervaring)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elektrische gitaren worden aangesloten met 6,3 mm jackpluggen, de afgeschermde snoeren hebben 1 binnenader.
Goedkope microfoons gebruiken ook deze pluggen, maar professioneel worden 3 polige XLR-pluggen voor microfoons gebruikt, hierbij hebben de afgeschermde kabels twee binnenaders.
Het zou inderdaad veel compatibiliteitsproblemen geven als men nu gitaren symmetrisch zou gaan uitvoeren.
Bovendien is met kwalitatief goede kabels en versterkers het bromprobleem nauwelijks hoorbaar, het blijft afhankelijk van de muzikant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kwestie van morgen alles XLR maken, en een XLR->Jack plug/kabel gebruiken zolang je nog oude op nieuwe apparatuur gebruikt. Of krijgen we dan pas echt gekke problemen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou kunnen, je moet dan ook de gitaar ombouwen met een stereo-jack zodat je de pickup apart van de afscherming kunt aansluiten, ook de versterker kan een symmetrische ingang krijgen.
Maar zolang het bromprobleem meestal wel meevalt zullen weinig gitaarbouwers en versterkerfabrikanten de moeite nemen. (jammer genoeg)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tadaaa:
http://www.ibanez.co.jp/products/images/feat2012/9.jpg
Steeds meer. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (1)

Wat Koos zegt is zonder meer waar maar er is nog een puntje:
Vroeger werden de snaren van een elektrische gitaar verbonden met de aarde en dat reduceerde de brom aanmerkelijk op het moment dat de gitarist zijn snaren beetpakte. Helaas zijn door fouten in de versterker enkele gitaristen geëlektrocuteerd en wordt dit aarden sinds een aantal jaren niet meer in gitaren toegepast.
Een stuk veiliger voor de muzikanten maar de luisteraar zal wel wat meer brom voor lief moeten nemen.
Daarnaast worden gitaarversterkers niet gebouwd als hifi-versterkers, want als je maar met genoeg volume speelt (wat veel gitaristen doen) valt de brom toch niet meer op.
Dat is niet alleen slordigheid van de fabrikanten.
Gitaarversterkers worden voortdurend van hot naar her gesjouwd en hoe minder componenten hoe minder kans op storing.