Hoe kan ik deze transistor aansluiten op een speaker?

Ik wil een transistor aansluiten op een speaker zodat deze harder geluid geeft. Op de transistor staat: s8050. Ik weet niet zeker of het een soort versterkertje is voor een speaker,maar ik denk van wel want het stond op internet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had er even een foto bij geplakt voor de duidelijkheid ;) Kan alsnog volgens mij.

Het beste antwoord

Je kunt niet "gewoon" een transistor aansluiten op een speaker.
Je kunt het wel gebruiken als onderdeel van een versterker.
Maar dan moet je dus meer onderdelen hebben en deze op elkaar afgestemd hebben.
De transistor zelf is niet een opzich staande versterker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat voor onderdelen zijn dat? misschien heb ik die nog wel liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een (bouw) schema dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorbeeld van o.a. versterker schema's:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/

Andere antwoorden (2)

Moordligger heeft gelijk, wat jij nodig hebt is een compleet mini versterkertje, zie b.v. onderstaande link.
Hou er rekening mee , dat je ook een voeding moet regelen, (in dit geval 12 volt, dus handig bij een auto ofzo)
Je kan ook een module kiezen met bij gebouwde 220 voeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals de rest al zegt gaat dit niet zomaar. Je moet er nog componenten omheen zetten om er een daadwerkelijke versterker mee te maken.
de transisitor die jij hebt is een zogehete darlington. Hierin zitten twee transistoren (bron 2 voor meer uitleg). Als je ergens mee wil beginnen zou ik naar de link gaan van Moordigger. op die site staan makelijke schakelingen om met elektronica te beginnen en niet te duur.

Toegevoegd na 46 seconden:
O ja in de tweede bron staat een voorbeeld van een versterker met een soort gelijke transistor als jij hebt