Wat het woord al zegt: het versterkt het geluids/videosignaal. Vroeger bij een grammoffonspeler werd er geluid gemaakt doordat de naald in een groef trillingen voortbracht en daardoor geluid. Je kon dit alleen horen als je met je oor bij de naald was. Dus hebben ze een apparaat ontworpen die dat signaal versterkt zodat het over de luidsprekers kan. Nadien zijn er ook nog cassettedecks etc gekomen en dan was 1 versterker handiger dan elk apparaat van azijn eigen versterkeer te voorzien.

Als je bij een feest met je boombox gaat staan, zullen er weinig mensen dansen. Dus heb je een versterker nodig om het geluid goed hard te kunnen spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Off topic; wat een leuke avatar heb je. Is het een vogelbekdier in pyjama?

Andere antwoorden (7)

De functie van een versterker is alleen maar om een elektrisch signaal te versterken, maar een versterker voegt zelf ook (ongewenste) ruis toe, en zal bepaalde frequenties iets meer versterken dan andere frequenties, en zal kleine signalen iets anders versterken dan grote signalen, waardoor er vervorming kan ontstaan. De mate waarin dit gebeurt hangt af van de kwaliteit van de gebruikte componenten en de kwaliteit van het ontwerp.

Toegevoegd na 48 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Versterker_(elektronica)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om het simpel uit te leggen hetvolgende.
Een pickup naald geeft bv 1,4 µV (microvolt) en daar kan u natuurlijk geen luidsprekers mee aansturen omdat u te weinig vermogen heeft.
Dit wordt door de versterker verhoogd naar een bruikbaar signaal van bv 12 V.
Velen zullen op dit antwoord kritiek hebben omdat ik hier enkel van spanning (Volt) spreek maar ik doe het zo om het een beetje bevattelijk te maken zonder al te veel theorie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een versterker zorgt ervoor dat het signaal van een bron (bijv. een cd-speler) zodanig wordt versterkt dat er speakers mee aangestuurd kunnen worden.
Een bron levert hiervoor onvoldoende vermogen en mist de mogelijkheid om er speakerkabels op aan te sluiten.

Ook is de functie van een versterker dat je kunt schakelen tussen meerdere bronnen (bijv. CD-speler, radio, dvd-speler, enz.).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de functie van een versterker is niets meer dan een vermenigvuldiger. Het signaal wat er ingaat komt er x maal zo groot uit. In de elektronica worden vaak transistoren, opamp, buizen etc gebruikt om een signaal te versterken.

Toegevoegd na 1 uur:
als je spreekt over een audio versterker, dan maakt deze het signaal groter. als je er een luidspreker op zet dan wordt idd het geluid harder.

In een audio versterker zitten (over het algemeen) meerdere versterker trappen. Voorversterker: deze zet het signaal op een dusdanig niveau dat er verder mee gewerkt kan worden. Vaak heeft deze ook een hele hoge versterkingfactor (dit heeft met ruis te maken). Voor een platen speler is het iets anders dit omdat er een RIAA filter in zit (daarom heeft deze altijd een aparte ingang) (http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization)
Daarna volgt de eindversterker. Deze zet het signaal om zodat een luidspreker het signaal kan weergeven als geluid.

http://www.soundfountain.com/amb/voorv.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je met signaal versterken het volume verhogen? Maakt een versterker het geluid harder?
Versterken! Het woord zegt het al: iets versterken, groter maken dan het origineel.

Versterkers vind je overal. Meest voor de hand liggend in de electronica, kleine electrische stroompjes worden verhoogd naar niveaus waardoor ze bruikbaar worden voor geluid, licht, informatica enz.

Maar ook in de mechanica heb je versterkers.
'n Waterpomp bijvoorbeeld kan van stilstaand water een krachtige straal maken. Het is nog steeds water maar dan zeer sterk bewegend.

Maar ook in de keuken heb je zgn. smaakversterkers, kruiden en toevoegingen aan het eten die de smaak voller maken.

De functie van een versterker is dus rechttoe rechtaan van iets kleins iets groots maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar is dit* probleem dan te verhelpen/ te verslechteren dmv een versterker? De radio heeft 2 aansluitingen, aan de 1 hangen 2x 6 ohm speakers, en aan de ander 6x 3 ohm speakers. Op de radio zelf zie ik enkel 50 watt staan op een sticker. *:
http://www.goeievraag.nl/vraag/elektronica/audio/haal-maximale-speakers.357235?userhash=Ymx1ZWRyYWdvbjdfZDU0OGJhYTQwMjlhN2UwZmFkNDZiOGJhYTUwMmFjYjU%3D#&from=email&source=question_expiry
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik uit je verwijzingstopic lees is dat je hebt geprobeerd een 5.1 speakersysteem aan te sluiten op een stereo (2 uitgangen) radioversterker. Dit gaat natuurlijk nooit goed. De versterker wordt nu zo overbelast dat de automatische kortsluitbeveiliging in werking treedt zodra het volume boven een bepaald niveau komt. Daarom stopt de versterker met weergeven. De 5.1 speakers van Sony zijn standaard 4 ohm (weerstand) per speaker, de uitgangsimpedantie van de radioversterker is 8 ohm.( standaard bij microsets).
Dat is al een halve kortsluiting.
Die 50 Watt die op de sticker staat is het maximaal opgenomen vermogen uit het elektriciteitsnet van de radioversterker bij volle belasting. Die impedantie (= gebruikersweerstand) is belangrijk. Je kunt wel speakers met een gelijke impedantie of hoger aansluiten maar nooit lager dan de aansluitwaarde van de versterker. Doe je dit wel dan "ziet" de versterker dit als kortsluiting.
Door 2 speakers van 4 ohm in serie aan te sluiten ( van + naar- naar + naar-) verhoog je de weerstand van de speakers wel (2x4=8) maar deze constructie vereist 2 volkomen gelijkwaardige speakers per kanaal.
Op het andere kanaal heb je nog een andere impedantie reeks aangesloten. Waarschijnlijk dus ook de bassbox. Nee, dit gaat 'm niet worden. Advies: koop 'n 2e hands 5.1 receiver op marktplaats. Deze worden voor 'n habbekrats aangeboden en daar kan je zonder problemen je Sony 5.1 speakers op aansluiten en genieten van beter surround geluid dan op je microset nu.
In stereoinstallaties is een versterker een apparaat met twee functies. Er is een regelversterker voor de keuze van het ingangssignaal, die signalen standaardiseert (naar enkele volts en een grote inwendige weerstand) en het volume afregelt (door de spanning weer te verlagen tot het gewenste niveau. Daarna wordt het signaal naar een eindversterker gestuurd, die van een klein signaal een groot signaal maakt dat sterk genoeg is om de speakers aan te sturen en niet te veel beinvloed wordt door de eigenschappen van de speaker. (Elektrisch gezien vormen versterker en speaker een stroomkring, met een wederzijdse beinvloeding, die op zich ongewenst is, het ideaal is dat de stroom precies het muzieksignaal volgt).

De speakers worden meestal door grote stromen door spoelen aangedreven die magneten bewegen. Daarom moet de versterker in staat zijn veel stroom te leveren om veel geluid te kunnen produceren.(Bij elektrostatische speakers worden versterkers gebruikt om transformatoren aan te drijven die de stroom in spanning omzetten, dus wordt de versterker ook als stroombron gebruikt.) Als stroombron moet een versterker een zo klein mogelijke inwendige weerstand hebben.

In ruime zin is een versterker ook een apparaat dat een signaal opvoert in spanning en stroomleverend vermogen heeft en is een versterker vaak ook af te regelen tot een gewenst niveau.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De naam zegt het al, het versterkt! Het kan bijv. een keyboard of een gitaar versterken, zodat deze een ruimte of concertzaal kunnen vullen met volume.