Waarom heb ik een signaalversterker nodig als ik een platenspeler via een set-top box (STB) aansluit op een versterker?

Ik moet de home cinema set op max volume zetten om iets te horen. De set is toch een versterker. Waarom versterkt deze het phono signaal niet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Audio
1.6K

Het beste antwoord

Het signaal dat van de naald / pick-up element af komt is heel erg zacht, vandaar dat je de versterker op 10 moet zetten, vaak ook nog met veel brom en ruis. Om die reden zit er op sommige versterkers een speciale "phono input" waarmee het signaal extra versterkt wordt. Heb je geen "phono" ingang op de versterker, dan heb je een losse phono versterker nodig die het signaal oppept voordat het de versterker in gaat.

Veel moderne platenspelers houden rekening met het feit dat er geen phono ingang meer aanwezig is op moderne home cinema versterkers en hebben de signaalversterker al ingebouwd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hij versterk het wel echter een phono signaal is veel zwakker dan het normale audio van een videorecorder, DVD-speler of PC.
Dit komt dat bij een platenspeler het signaal van piezo elektrisch (het naaldje) komt wat een erg zwak signaal afgeeft.
Je zult een soort van voorversterker moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het signaal van een platenspeler is niet op lijn-niveau zoals dat heet. cd-spelers, radio-tuners en overige apparaten zenden hun signaal uit op een standaard niveau. De platen speler dus niet. Op veel versterkers zit een phono ingang, daar sluit je dus de platenspeler op aan. als je deze niet hebt, moet je een aparte voorversterker hebben. Tevens zit er nog verschil tussen platenspelers onderling, er zijn typen MM en MC, wat staat voor Moving Magnet of Moving Coil. Beide typen verlangen een andere voorversteker, houd hier rekening mee!