10cm dashboard speakers

Zaterdag heb ik 2 nieuwe 10 cm Pioneer speakertjes in m'n dashboard weggewerkt. Het geluid en met name de bass is om te huilen.

Mn radio is ook een Pioneer, exacte type's en modellen heb ik zo 123 niet bij de hand.

Bij de Halfords klonken die dingen echt stukken beter met dezelfde radio, er zater verder geen woofers / versterkers tussen.

Ondertussen heb ik in anderhalf uur tijd iedere mogelijk instelling op m'n radio geprobeerd maar de kwaliteit blijft bagger.

Iemand ervaringen hiermee ? Eventueel kabeldikte ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
1.2K

Het beste antwoord

In de winkel klinken ze beter omdat ze in een houten bakje zitten. Maar met 10cm. kan je écht geen fatsoenlijke bas verwachten. Je hebt een woofer nodig. Of speakers van 20/25cm. Maar ook die hebben niet bijzonder veel bas. Ga voor de woofer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij 10cm. speakers maakt de dikte niet zo heel veel uit - standaardkabels (1mm^2) zijn dan voldoende dik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, duidelijk. Op het moment dat ik 2 6x9 speakers in mn hoedenplank schroef. Hoe gaat het geluid en de bass zich dan verdelen ? Die speakers heb ik nog liggen, zijn overigens ook van Pioneer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6x9 inch hebben iets meer bas, maar ook daar moet je niet teveel van verwachten. Een woofer is een wereld van verschil. Als je bang bent om veel ruimte te verliezen in de auto: er zijn ook woofers die onder of achter je stoel passen. (Die hebben wel iets minder bas.)
Een woofer kost wel een paar centen! Als je een moderne radio hebt, hoeft er vaak ook geen versterker bij (da's zo'n geklooi). Koop een woofer met ingebouwde versterker.
Verder ben ik zelf trouwens niet zo'n aansluitexpert - dat laat ik altijd doen. Een woofer moet echt goede bas geven. Indien niet: ga dan terug naar de zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja goed, ik heb ze liggen... Aanstaande zaterdag even inbouwen, we gaan het bekijken...Bedankt voor het meedenken in ieder geval :-)

Andere antwoorden (2)

Vriend, wat verwacht je van 10 cm speakers in een kunststof dash? In de winkel zitten ze in een gigantische houten, geisoleerde kast, waar wellicht binnen in nog stiekum wel een misleidend subwoofertje zit! Als je bass wil kun je het beste een compacte aktieve sub kopen, en die zn werk laten doen. Uit de tien cm dingetjes hoef je dan alleen mid/hoog te halen, wat perfect zal gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Aapjnx;

Speakers kun je nooit echt goed beluisteren in de winkel, hooguit onderling grofweg vergelijken. Zeker autospeakers niet omdat die in elke auto weer een andere, heel beperkte klankkast hebben, zeker inbouwspeakers van de maat die in je dashboard passen. Misschien kun je een (heel kleine) verbetering krijgen als je de ruimte achter de speakers met wat schuimrubber kunt dempen, maar verwacht er geen wonderen van. Om echt iets aan je bassen te doen zou je misschien een compacte subwoofer kunnen overwegen. Die zijn er ook in modellen die inclusief versterker (actief systeem dus) zelfs onder veel autosotelen passen.