Een excalibur xs 160.2 met 2x 25 watt rms en jbl gto 938 boxen van 100 watt rms. Is dit verschil erg voor een kratradio?

Ik bouw dus een kratradio, daarin zitten de 2 componenten zoals in de hoofdvraag is beschreven. Ik heb gelezen dat een te lichte versterker best wel schadelijk is voor de boxen. Zijn de versterkers hier niet tegen beveiligd? Om nou een versterker van een paar honderd euro te gaan kopen voor een kratradio vond ik ook aardig onzinnig. Heeft iemand een idee wat ik hiermee moet doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Dat moet prima lukken.

Omgekeerd was het slechter geweest, maar 25 watt RMS is voor een kratradio afhankelijk van het doel voldoende, en de speakers zijn flink wat sterker dan nodig. Zo blijft het spul langer heel. Luidsprekers gaan eerder kapot door vervorming dan door veel watts.