hoeveel wat hebben me boxen/speakers totaal?

ik heb 2 boxen en in 1 box zitten 2 speakers (totaal 4 speakers) dus op 1 box staat 1500
ik vraag me af of 1 box 1500w heefd over 1 speaker of de 2 boxen bij elkaar 1500w hebben of totaal 3000w kan iemand het me uitleggen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.3K

Antwoorden (2)

Bij goedkopere boxen worden dit soort getallen vreselijk overdreven.

Waarschijnlijk is die 1500 de som van het absolute piekvermogen verdeeld over alle speakers in 1 box.

Dat zou neerkomen op 1500/4=375W per speaker, wat je er dan gedurende 0.001 seconde op mag zetten of zo.

Het werkelijk (continue) vermogen van je boxen zal eerder bij 50Watt liggen, tenzij het om professionele apparatuur gaat.

Gelukkig heb je waarschijnlijk ook geen versterker die 3000W kan leveren :)

(Als je je 2x25W versterker voluit zet is de kans groot dat je toch je boxen opblaast, maar dat heeft een heel andere reden.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je tien speakerboxen van 100 watt aansluit, heb je nog steeds maar het vermogen van 100 watt, dat kun je dus niet optellen. 1500watt op 'n box met 2 speakers lijkt me sterk, misschien wordt het aantal herz bedoeld, bv 1500 - 22.000hz, dan wordt daarmee het min en max bereik van toonhoogte bedoeld. 1500 watt zie je wel vask op knijters van bass kisten, dus woofers, maar daar zit doorgaans maar één enkele speaker in! Die 1500 w staan voor piek vermogen, RMS waarde (constant vermogen) komt dan ongeveer op 400 watt, voldoende voor 't oplopen van 'n bloedneus zeg maar!