Welke eindversterker voor in de auto moet ik hebben?

Ik heb 2 jbl gto 936e speakers in de hoedenplank van de auto geplaatst.
De speakers hebben de volgende specs: 4 ohm, 100 watt rms, 300 watt peak

Voorin zitten 2 standaard 'el cheapo' speakertjes die te zijnertijd nog vervangen gaan worden.

Radio/CD/MP3 speler heeft 4x 50 watt uitgangen..

Kortom er moet een versterker tussen anders komt er op een gegeven moment rook uit gaten waar het niet uit moet komen...

Wat zijn de minimale specs van een versterker die ik moet hebben?
Moet de versterker ook 4 ohm zijn?
Moet de versterker 4x300 watt zijn?
Of kan ik ook bijv. ook en type versterker nemen met RMS-vermogen 4 x 80 W
Muziekvermogen (max.) 4 x 250 W?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Het zal wel meevallen met die rook, er gaat niet kapot zolang je de boel niet zodanig hard zet dat het geluid vervormt.

Maar een goede versterker kan het geluid wel enorm verbeteren. Je moet op twee dingen letten bij aanschaf.

1 hoeveel kanalen heeft de versterker en is dat voldoende, ook als je eventueel de uitbreiding met een subwoofer wilt. Als je een sub overweegt zou ik gaan voor een 5 kanaals versterker. 4 kanalen voor de voor- en achterspeakers en 1 met hoog vermogen voor een sub.

2 past de versterker in de auto. Je zult de eerste niet zijn die en versterker koopt die vervolgens niet of heel lastig kan worden ingebouwd. Let dus op de afmetingen van het ding en reken 10 cm aan beide kanten extra voor koeling en bekabeling.

En natuurlijk moet het bij je budget passen en in verhouding zijn met de kwaliteit van de speakers. De JBL's zijn aardig maar zeker geen topspeakers. Een versterker kopen van 1000 euro is dus zonde. Ik zou zoeken naar een goede gebruikte 5 kanaals op Marktplaats, maar als geld geen rol speelt kun je een nieuwe overwegen natuurlijk. Bedenk dat je ook 30-50 euro voor de aansluitmaterialen (speakerkabel, signaalkabel, zekeringen, etc) kwijt bent.
paulus811
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Versterkers voor in de auto zijn altijd 4Ohm, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Hooguit wordt het 2Ohm als je kanalen gaat 'bruggen', dus meerdere kanalen samenvoegt voor één subwoofer. Vergeet het wattage. Dat wordt door alle fabrikanten (sterk) overdreven, behalve de Amerikaanse versterkers waarbij het opgegeven wattage klopt. Speakers van 300 watt kunnen eenvoudig kapot door een versterker van 50 watt, zodra het geluid vervormt loop je dat risico. Ook is het niet zo dat het geluid van een 100 watt versterker 2x zo hard is als dat van een 50 watt versterker. Voor een 2x zo hard volume, heb je een 10x zo zware versterker nodig. Laat de echte rommel liggen van bijvoorbeeld Marquant, Osio en verder alles onder de 100 euro nieuwprijs. Kijk naar JBL, Kenwood, Caliber, Pioneer etc. De echte top is Mosconi, Hifonics, Audison etc. maar dan ben je minimaal 500 kwijt voor een 4 kanaals versterker (maar dan heb je ook wat)