Waarom gebruiken ze bij de radio steeds een hoofdtelefoon telkens als ze iets willen zeggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
4.2K

Het beste antwoord

Dan hoor je alles wat er gebeurt op de radio.
Als de microfoon open gaat, gaan de speakers in de studio automatisch uit om het rondzingen (het piepgeluid) te voorkomen.

Als je geen koptelefoon ophebt, hoor je dus alleen jezelf praten en hoor je geen (eventueel) achtergrondmuziekje, jingles, wanneer de plaat is afgelopen e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

EEn hoofdtelefoon (of een "oortje") geeft hetgeen je horen moet zo zwak weer dat de gevoelige microfoon harder gezet kan worden zonder dat de oortjes gaan fluiten of andere geluiden gaan maken.
Als je de microfoon luider kunt laten opnemen en je wat harder kunt praten, reduceert daardoor ook het andere achtergrondgeluid tov het volume van je stem.

Om je stem in balans te brengen van de muziek of ander gebeuren is het horen van je eigen stem heel belangrijk.

Bij het Eurovisie songfestival waren de oortjes niet goed, de zangeres kon zichzelf niet (goed) horen zingen en daardoor ging ze vals zingen.

Bijna altijd staat de monitorring (het jezelf en het geheel live terug kunnen horen) verkeerd als mensen vals zingen of slecht praten.

Zo kan (helaas) de techniek de prestatie van de spreker /zanger maken en breken.

Bij de radio gebruiken ze goede afsluitende hoofdtelefoons
omdat het optische aspect dan minder een rol speelt.
Soms zit er zelfs noise cancelling in: met antigeluid worden achtergrondgeluiden dan sterk onderdrukt, zoals in helicopters en vliegtuigen kun je dan met elkaar praten terwijl de herrie communicatie volledig onmogelijk maken.

Ok op TV zie je verslaggevers in een zeer rumoerige omgeving met een koptelefoon op.
Deze geeft meer vat op het geluid dan een oortje.
Ook daar wordt de opname van de stem met antigeluid boven het plaatselijke rumoer uitgetild zonder dat schreeuwen nodig was, zoals vroeger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de radio ligt dit anders dan bij een reporter in the field.
De radiopresentatoren kunnen op die manier boodschappen krijgen van de regisseur maar ook gesprekken voeren met luisteraars die ingaan op gesprekken of meespelen met een of ander vragenspel.
Dit is hetzelfde op TV maar daar gebruiken ze een oortje en dat ziet u niet altijd.

Bij een buitenreporter is het om het omgevingsgeluid af te schermen en te kunnen luisteren naar hun correspondent en/of de regisseur.