Hoe sluit ik mijn radiokist aan?

Ik heb 2 280w boschmann 4 ohm speakers. En een 100w auto versterker. Wat voor accu moet ik heb en hoe moet ik alles aansluiten? Ik ben een leek dus s.v.p een makkelijke uitleg. Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (1)

Ik zou de versterker in de kofferbak monteren. Als het goed is heb je er een setje kabels bij, zo niet moet je deze nog gaan halen;
-een (meestal dikke rode) + kabel van 5 of 6 meter lang.
-een tulpkabel (is een kabel met aan beiden uiteinden 2 stekkertjes en in het midden de (dunne) remote kabel)
-een (dikke) - kabel (deze hoeft niet langer te zijn dan 2 meter tenzij je deze straks ook naar de accu wilt trekken)
-speaker kabels

Trek de + kabel van de accu naar de kofferbak. (dit is vaak het lastigste omdat je een gat moet vinden dat van de ruimte onder je motorkap naar de ruimte onder je dashbord zit.) Zet een zekering tussen het uiteinde dat bij de accu zit op ongeveer 20cm van de accu en maak dmv een kabeloog die je aan het uiteinde bevestigd het uiteinde vast aan de + kant van je accu.
Trek de tulpkabel van je radio naar de kofferbak. Steek de uiteinde van de tulpkabel aan de radiokant achterin de radio en maak de remote vast aan de (meestal rode, kan ook de gele zijn) kabelboom die in je radio gaat.
Maak de - kabel "dmv kabelogen die je aan het uiteinden van een kabel kunt doen" aan een punt van het chassie vast. Hiervoor moet je ergens in je kofferbak een tapeinde met moertje vinden waarvan het moertje in contact staat met iets van ijzer. Draai de moer eraf, schuur de plaats lakvrij, plaats het oogje over het tapeind en draai het moertje er weer op.

Nu sluit je het aan op je versterker:
De + kabel op de + van de versterker (staat soms aangegevan als 12v)
De - kabel op de - uiteraard (ground)
De remote van je tulpkabel op de remote van je versterker.
De stekkertjes van je tulpkabel (meestal aan de andere kant) in de daarvoor bestemde "gaatjes) deze zijn rood/wit. Ook rood/wit aan de achterkant van je radio.
Dan de speaker kabels (rood/zwart of rood/wit of rood/doorzichtig) op de speakers zetten. Kleur bij kleur en de uiteinden op je versterker, maar dat wijst zijn eigen dan wel ;)

Het is best een gedoe, en dus ook een gedoe om het uit te leggen. Ik heb mijn best gedaan en als je er niet uitkomt, vraag gerust. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Inderdaad Rena, ik vind ook dat je erg je best hebt gedaan en dus een dikke + verdient. Mijn advies zou zijn om het in te LATEN bouwen als je echt geen idee hebt hoe het moet. Anjadevries zou de eerste niet zijn waar de airbags ontploffen omdat een sensor is geraakt of per ongeluk doorgeknipt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je paulus :)
Vooral als je zoiets nog nooit gedaan hebt, is het handig als er iemand mee helpt die dit vaker heeft gedaan of idd het in laten bouwen.
paulus811
11 jaar geleden
Toch nog een advies, sluit de + kabel op de accu pas aan als de versterker is aangesloten. Doe je dat als eerste en trek je dan de kabel naar de kofferbak, dan is de kans erg groot dat je onderweg kortsluiting maakt. En een kabel trekken vanuit de motorruimte naar de kofferbak klinkt eenvoudig, maar vaak moeten de stoelen en/of achterbank eruit. Verder blijft het een prima antwoord.