Kan ik een elctrisch apparaat kopen van 110v en hier gebruiken 230v middels een apparaat(omvormer)en zo ja wat zijn dan de kosten Groeten J.P

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
1.7K

Antwoorden (5)

Ja, een trafootje of omvormer doet wonderen.
Maar dan wel als jouw apparaatje niet zo veel stroom verbruikt, met een wasmachine gaat dat niet.
En let op, in veel 110v landen heb je een netfrequentie van 60 Hz. Wij hebben 50 Hz. Dat vinden de apparaten niet lekker.
Het ding hieronder gaat tot 800 Watt.
Maar als het om een paar Watt gaat kan het ook goedkoper, zie bron 2
14 jaar geleden
Trafootjes/omvormers zijn te koop in alle maten en soorten, bij de goede electra-zaak. Voor grote capaciteit apparaten zijn de kosten hoog en is dat ding een sta in de weg. Voor kleine apparaatjs zijn omvormers beschikbaar voor rond de 30 euro.
Denk bv aan een rotisserie voor een Amerikaanse BBQ.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij goedkoper, en makkelijker om gewoon in Nederland de apparaten te kopen, omdat omvormers altijd extra geld kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de vraag niet en je weet zelfs niet of het waar is wat je zegt.
als het apparaat niet al te veel stroom verbruikt kun je een variac of ook wel een( regeltrafo) genoemd gebruiken, de kosten van zo,n apparaat zijn op de tweede handse markt ongeveer 25 Euro, en daarmee kun je alle spanningen van 0-240v instellen. De meest voorkomende zijn 4 A.
Maar er zijn er ook welke 32A. kunnen verzetten.
Ik zelf gebruik een 32A. voor het licht te dimmen op een podium, maar deze kosten wel meer dan 25 Euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord 4, de variac is de beste oplossing, zet hem echter wel eerst op 110 VOLT en zorg dat niemand aan de knop draait, dat is echt levensgevaarlijk.
Vaak heeft zo'n variac ook een inwendige aftakking voor 110-127 VAC, dat is de veiligste oplossing.
Het probleem met 50 Hz-60 Hz speelt alleen een rol als er
synchroonmotoren in zitten die dan 60 Hz moeten hebben , zoals in oude projectoren, klokken ed.
Veel plezier