Microfoons naar onbekende mixer?

Hallo!

Ik had een vraagje over Asymmetrische (ongebalanceerde) en symmetrische (gebalanceerde) verbindingen.

Namelijk, ik heb overmorgen een opdracht voor beeld en spraakversterking.

Meestal sluit in mijn 3 microfoons (Behringer XM8500) op mijn mixer (Behringer XENYX 1002B) aan, dit werkt perfect.

Aangezien het beeld bediend word vanop een verhoogje waar ik een handig overzicht heb, zal ik mij hier installeren.
Enkel weet ik niet of mijn XLR dan lang genoeg is voor mijn microfoons.

In de zaal staat een stagebox, waar de kabel van in de muur gewerkt is.
Deze is ingeplugd in een mixer die bij de zaal zit, alles zit dus ingebouwd (stagebox, mixer, versterker en speakers).

Ik zou daarom mijn 3 microfoons aan die stagebox willen aansluiten, maar ik weet niet of deze mixer gebalanceerde of ongebalanceerde ingangen heeft, en blijkbaar is er van die zaal ook niemand die dit weet.
Nu zijn mijn 2 vragen:
- Wat gebeurd er als ik een gebalanceerde microfoon op een ongebalanceerde ingang aansluit?
- Wat gebeurd er als ik een ongebalanceerde microfoon op een gebalanceerde ingang aansluit?

Alvast heel erg bedankt!

Simon

Toegevoegd na 23 uur:
Hartelijk bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Ik schat in dat je 99% zeker ook de zaal mixer gebalanceerd zal zijn, voor asymmetrische verbindingen is de totale kabel lengte anders veel te lang en zou je storing en zwak signaal krijgen. Het aansluiten van asymmetrisch aan een symmetrische ingang of visa versa kan geen kwaad(dus geen schade), echter niet symmetrisch betekent dus storing zoals ik al eerder zei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt, dus ik moet vermoedelijk niet met DI-boxen gaan werken ofzo? En het brengt totaal geen schade aan aan de microfoon, mixer of versterker, enkel ruis als ik het goed snap?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, waarschijnlijk doen je microfoons het gewoon, die zij toch ook symetrisch, dus klopt alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt! :)

Andere antwoorden (2)

Als de aansluitingen al op XLR zijn dan kun je er al van uitgaan dat ingang van de mixer symmetrisch is.
Als de ingang een 6,25 mm jackplug is dan is de ingang waarschijnlijk asymmetrisch.
Het aansluiten van een symmetrische micro op een asymmetrisch mengpaneel gaat goed zolang je de - van de XLR aan de afscherming legt.
Meestal gaat dat vanzelf goed door het verloopsnoertje van XLR naar gitaarplug.
In ieder geval kan het nooit schade voor microfoon of mixer opleveren, bij foute aansluiting heb je hooguit een geluid dat zeer dun klinkt, dwz. zonder laag of low-mid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In beide gevallen wordt de hele lijn tussen stage box en mixer asymmetrisch waarbij de kans op storing zonder meer toeneemt, echter de ongebalanceerde microfoon op de symmetrische ingang zal er het meest last van hebben.
Klank technisch hoeft het niet perse minder te klinken.
Let wel op als je microfoons met fantoomvoeding hebt, dan gaat e.e.a. niet meer op. Dan moet de hele lijn symmetrisch blijven. een professionele stagebox heeft natuurlijk symmetrische aansluitingen voor zowel inputs als outputs.