Waarvoor dienen reverb, Compressies, EQualizen etcetera bij het afmixen van vocalen?

Ik gebruik Adobe Audition 3.0 en Cool edit pro 2.0 en ben al een tijd opzoek naar goede uitleg over verschillende effecten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Zoals Antwoordman al zegt: Reverb is het Engelse woord voor nagalm. Dit zorgt ervoor dat de zang klinkt alsof deze is opgenomen in een grote ruimte zoals een concertzaal.

Met de equiliser kun je de klankkleur beinvloeden. Toevoegen of verwijderen van hoge en lage tonen.

Compressie perst het volume als het ware samen. Het kan bij opnemen voorkomen dat het geluid gaat vervormen omdat het op te nemen signaal te hard is. Je kunt in de compressor in stellen dat vanaf een bepaald volume de gevoeligheid van de input afneemt. Grootste valkuil van de compressor is dat je alle dynamiek uit de zang haalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zijn allerlei manieren om de klankkleur en de luidheid te beïnvloeden. Speel er maar eens mee, dan hoor je dat je met Reverb een galm toevoegt, en Equalisation lage, midden en hoge tonen kunt versterken en verzwakken, ga zo maar door...
14 jaar geleden
Dat zou je wellicht in de handleiding kunnen terugvinden...