Waarom krijg ik geruis door mijn koptelefoon?

Ik heb pasgeleden een nieuwe headset gekocht "dr dre studio" maar als ik deze op mijn laptop aansluit dan hoor ik continue een vervelende ruis. Maar op een andere PC hoorde ik dit geruis niet en ook niet op mijn telefoon.

Daarnaast als ik hem aan mijn laptop aansluit ben ik erachter gekomen als ik de hdmi poort aanraak dat de ruis opeens verdwijnt. maar als ik mijn vinger eraf haal dan is hij weer terug.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
18.8K

Het beste antwoord

De ruis die je hoort op je headset kan veroorzaakt worden door een brakke condensator op je geluidskaart in je laptop. In de regel zijn de geluidskaarten van laptops niet van de allerbeste kwaliteit omdat ze meestal niet meer dan de mini speakertjes hoeven aan te sturen en/of simpele hoogohmige koptelefoontjes en dus de eisen voor geluid niet hoog zijn.

Als je je vinger aan de hdmi poort legt dan houdt de ruis op zeg je. Dat wijst op een slechte aarding van de geluidskaart en de laptop in het algemeen. Doordat je je lichaam met de laptop verbindt ga jij dienst doen als capacitaire aarde. Een soort supercondensator, zeg maar.
Daarmee worden kleine wisselspanninkjes ( wat ruis is) geheel afgevoerd en dus niet meer hoorbaar.

Probeer de laptop van een goede aarding te voorzien, dit kan het probleem al verhelpen.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt (: , enig idee hoe ik mijn laptop het beste zou kunnen aarden? hij is wel aangesloten op een geaarden stopcontact , geen idee of dit veel ermee te maken heeft. of miss is het wellicht toch de geluidskaart omdat een headset meer nodig heeft dan een paar simpele audio oordopjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,
ja het is een lastig probleem. Je zou kunnen proberen dmv een dunne draad aan de laptop bijv. de buitenrand van de hdmi poort (metaal) te verbinden met de aardklem van het stopcontact. Het is geen mooie oplossing maar het zou kunnen werken. Ja, en anders maar leven met dat beetje ruis.

Andere antwoorden (3)

Je moet het geluidvolume van je laptop zelf wat minder zetten dan stopt het waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een originele Dr. Dre koptelefoon? Test je koptelefoon eerst via een andere laptop/pc of een muziekspeler. Als je geen geruis hoort, ligt het misschien aan de audio poort van je laptop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals ik al zei in mijn post heb ik het al getest via een pc andere pc en dan werkt hij perfect. En ja dit zijn ze orginele dr dre studio's , daarnaast werken andere dr dre oortjes wel op deze poort dus hij zou niet defect moeten zijn lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dit in een andere 'post' hebt 'gezegd' dan kun je het nu ook in je nieuwe vraag zetten. Ik ga niet kijken in je andere gestelde vragen. Ik ga ervan uit dat je alles in een zet. Als de rest het wel doet en deze koptelefoon niet, moet je ze maar terug brengen. Dan zijn ze niet in orde. Simpel as fucking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij lees je de informatie maar voor de helft. scroll up en lees het opnieuw "Maar op een andere PC hoorde ik dit geruis niet en ook niet op mijn telefoon." Daarnaast vertelde ik ook dat ze perfect werken op deze andere PC en telefoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nu niet belangrijk om alles terug te lezen. Je begrijpt mijn punt niet. Er moet iets niet in orde zijn, dus probeer ik je te helpen. 1. Poorten zijn in orde (volgens jou). 2. Headset is ook in orde (volgens jou) 3. Check je audio drivers. Zorg voor updates. Misschien ligt het daaraan. Lukt het dan nog niet, dan heb je 2 keuzes. 1: Koop een adapter die je in je audiopoort doet en waar je daarna weer je koptelefoon kunt aansluiten. 2: Laat het onderzoeken in een computerwinkel. Er zijn geen standaard oplossingen voor zulke probleempjes. Meer kan ik niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je me wilt helpen dan is het heel essentieel om een vraag en de extra informatie goed te lezen wil je een nuttige antwoord geven , just saying. Verder kan het niet de drivers zijn want het geruis is weg wanneer ik in contact kom met de HDMI poort. wat ook overigens ook bij mijn extra informatie staat. Maar verder alvast bedankt voor de moeite.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is er een driver update die deze 'storing' verhelpt. En wat je zegt over goed lezen daar heb je gelijk in. Maar voor de volgende keer kun je dan ook erbij zetten dat je ook ANDERE headsets/koptelefoons hebt geprobeerd in je laptop. Dit heb je niet gedaan waardoor het niet echt duidelijk is. Wat ik wil zeggen is dat je dit moet laten nakijken door iemand die er verstand van heeft. Wil je geholpen worden terwijl wij hier niets kunnen zien. Oh en zet dan ook gelijk de merk en type van je laptop bij de extra info. Dat zal ook ESSENTIEEL zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou zoiezo niet softwarematig kunnen zijn wat ik eerder al zei vanwege het stopt zodra ik de hdmi poort aanraak. Verder heb ik geen andere headsets of koptelefoons geprobeerd alleen de kleine "dr dre oortjes"maar die zijn niet te vergelijken met de studio's. dus vandaar dat ik het er ook niet bij heb vermeld. computerwinkel wil ik vermeiden want dat zou misschien overbodig zijn. Verder lijkt mij het merk en type van de laptop niet echt essentieel. Maar als dat jou voor jou wel essentieel is dan heb ik hier de laptop: Toshiba Satellite L670-1JQ
Een geaard stopcontact ? Sleep je Laptop eens mee naar een kennis, doet ie het daar wél normaal dan ligt het aan je stroomtoevoer en als je budget het toelaat : een overspanningsbeveiligings stekkerdoos : (leuk woord voor Lingo) Succes!