Hoe word er muziek op platen gezet? bestaat er zoiets als een platenbrander?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
5.6K

Het beste antwoord

Nu ga ik er van uit dat je de oude zwarte schijven bedoelt, de LP's en singeltjes.

Deze werden niet gebrand maar geperst, de muziek wordt eerst gesneden op een stalen of goeden matrijs (mal) en deze wordt in de zwarte (soms een andere kleur) plastic geperst, hierdoor ontstonden groeven in de plaat met allerlei verschillende dieptes, deze laten een naald trillen, deze trillingen zijn dus dat gene wat opgenomen is.

Bij CD's gaat het exact hetzelfde als bij jou op de computer als jij een CD rom maakt, er worden allerlei 1 en 0 in de speciale laag in de cd gebrand doormiddel van een laser.

Toegevoegd na 1 minuut:
goeden = gouden

Deze matrijs werd aan de artiest overhandigd bij de verkoop van een bepaald aantal platen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit het maken van een grammofoonplaat mogen aanschouwen in de grootste grammofoon fabriek ter wereld, de fabriek is helaas ter zielen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter ziele
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Massa CD's worden ook gewoon geperst hoor. (Niet gebrand)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of dacht je dat ze het zo:
http://www.youtube.com/watch?v=ZD21yVuSk70
deden? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe wil jij de digitale informatie in een cd persen? De cd zelf wordt wel geperst, hij bestaat namelijk uit drie lagen die op elkaar geperst worden maar de informatie wordt er door middel van branden is de informatieschijf gebrand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=qDlbN8p8Jww
Kijk en huiver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog wat lees voer:
http://www.decdperserij.nl/artikelen/glassmastering-hoe-werkt-dat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat denk je dat er in het laatste filmpje gebeurd tussen tijdscode 0.25 en 0.32? Wordt de data ingebrand op de werkelijke informatie drager, daarna worden de drie schijven op elkaar geperst. Overigens bedankt voor de laatste film, hoef ik het productieproces niet uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor ze gaan duizenden CD branden.
Nog wat lees voer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_manufacturing
Maar he, wat jij wil geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees genot was overigens kort: Sorry de pagina waar u naar zocht bestaat niet (meer). Wellicht kunnen wij u hiervandaan doorverwijzen naar een van de volgende pagina's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het filmpje (bij 0.25 3n 0.32) maken ze de master (glasmaster) waarvan ze de uiteindelijke CD (of DVD) gaan persen. (Nadat ze van de glasmaster een metaal (spiegelbeeld) mal hebben gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier stap voor stap uitgelegd.
http://www.duplication.ca/cd-process.htm
Geloof je me nu? :)
(Anders bel ze ff morgen.)

Andere antwoorden (2)

Vinyl platen worden niet gebrand maar geperst.
Hier een filmpje hoe ze dat doen.
http://www.youtube.com/watch?v=H342sImBY1s
De "gouden plaat" was overigens vaak gewoon een plaat in goud kleur welke word ingelijst en uitgereikt aan de artiest bij verkoop meer dan x aantal platen.
Zelfde geld voor de platina en diamant plaat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gouden_plaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn apparaten die op een blanke vinyl plaat 'geluid kunnen schrijven'. Dit waren jaren geleden verschrikkelijk dure apparaten. Denk dat dit was voor kleine oplagen.

Voor de rest werden zoals hierboven uitgelegd geperst...