Wat is het verschil tussen een MP3 en een MP4 speler?

En wat doe je met de vierde toevoeging?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
18.3K

Het beste antwoord

Het verhaal is vrij ingewikkeld maar ik zal het proberen uit te leggen.
MPEG is een ontwikkeling van de 'Moving Pictures Expert Group'. Deze is begonnen met de eerste versie de zogenaamde MPEG-1 ontwikkeld voor de compressie van audio bestanden. Layer 3 was het meest succesvol. MPEG 1 Layer 3 werd simpelweg afgekort met MP3.
Doordat deze ontwikkeling zo succesvol was is een MPEG 2 (let op deze wordt niet afgekort met MP2 wat staat voor MPEG-1 Layer 2) gekomen voor het gebruik van videobestanden. Ook deze versie was succesvol en daarom werdt er een derde versie ook voor video gemaakt de MPEG-3 (niet te verwarren met MP3). Deze versie bleek niet succesvol de verwachte kwaliteitsverbetering is met een kleine wijziging in MPEG-2, de ontwikkeling van MPEG-3 kwam daarmee stil.
De MPEG-4 was de volgende ontwikkeling op rij en wel weer succesvol. Deze MPEG-4 wordt om het lastig te maken wel afgekort met MP4.

Het verschil tussen MP3 (MPEG 1 Layer 3) en MP4 (MPEG-4) is dat MP3 alleen geschikt is voor audio en MP4 is een ontwikkeld beeld en audio (namelijk al drie versies verder dan MP3) compressie formaat.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik zie nu het bijschrift bij de vraag, het is dus GEEN vierde toevoeging!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

MP4 is met filmpjes, mp3 is geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MP3 zijn audio bestanden, MP4 videobestanden, zie link voor uitleg:
http://www.learn2burn.nl/tips-en-informatie/wat-is-mp3-wma-mpeg1-mpeg2-mpeg4-divx/