İk heb twee woofers met de twee achterspeaker uitgangen aangesloten met me autoradio, woofers zijn 4ohm 2X 750W piek. Zonder versterker,kan dit kwaad?

Het geluid dat eruitkomt klinkt niet verkeerd en is erg diep met vol vermogen.
Ik vroeg me af of ik ook een condensator kan aansluiten in de buurt van me autoradio omdat bij sommige dreunen het scherm van me autoradio dimt. Maat omdat de voedingkabel van me radio niet erg dik is vroeg ik me af of een condensator hier een oplossing voor is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (1)

Als je de woofers in serie zet ipv parallel, dan zal het dimmen van de verlichting minder worden bij diepe bassen.
Condensatoren inzetten is alleen zinvol om andere dan basspeakers minder laag te geven (op zich wel een goed plan, zet dan C's van 220uF in serie met midhoogspeakersen koppel evt. spoelen van ongeveer 4 mH in serie met de woofers.
Daardoor krijgen de woofers alleen nog zeer laag en de andere speakers krijgen geen diepe bastonen meer waar ze toch niets mee kunnen)
Je kunt in de huidige opstelling ook voelen of de autoradio/booster erg warm wordt.
Is dat niet het geval en klinken de bassen onvervormd, dan is je autoversterker 2 Ohm proof.
WEL zou ik de condensatoren in de bedrading naar de niet basluidsprekers opnemen. Dit ontlast je versterker en je luidsprekers enorm.
De spoel van 4 mH kun je weglaten als alles nog mooi klinkt, de zelfinductie van zware woofers zorgt ervoor dat midden en hoge tonen toch niet hard door de woofers worden weergegeven.
Gebruik je volumeknop met beleid, de huidige klasse D versterkers produceren weinig warmte maar kunnen vervorming geven die met name voor midden/hogetonenluidsprekers erg schadelijk zijn.