Kan je Hifi luidsprekers gebruiken op een PA versterker?

Ik heb hier 2 magnat Sonobull 7000XL 250-500 watt (Hifi) luidsprekers staan, maar mijn (Hifi) 120 watt versterker is daar te licht voor. Ik ben dus opzoek naar een zwaardere versterker van zo'n 300 watt maar die zijn erg prijzig in de Hifi-klasse. Echter viel het mij op dat de PA versterkers relatief veel goedkoper zijn. Nu weet ik dat PA versterkers vaak worden gebruikt in discotheken enzo, en vaak klinkt het ook veel minder mooi dan een Hifi installatie. Maar zou ik mijn Magnat sonobulls wel probleemloos kunnen aansluiten op een PA versterker? De geluidskwaliteit maakt me in dit geval ook niet zo heel veel uit, ze zijn echter bedoeld voor feestjes dus vandaar...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.5K

Het beste antwoord

Ja het maakt niet uit wat voor merk en kwaliteit je speakers hebben. Zolang de aansluitingen maar passen en de versterker genoeg vermogen heeft. En wat betreft geluidskwaliteit ga je ook niet heel veel missen hoor denk ik. De PA versterkers worden in de Discotheken gebruikt omdat ze makkelijk te vervangen zijn als er wat mis is en ze zijn goedkoper dan HiFi Versterkers. Denk er ook aan dat een Discotheek de versterkers en speakers lang achter elkaar gebruiken op hoge standen! Dan ga je niet elke paar maanden HQ Speakers en versterkers halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan heel goed, zolang je de muziek maar niet zo hard zet dat je het geluid krakend hoort vervormen.
Een PA-versterker hoeft niet eens slechter te klinken dan een Hifi versterker, je mist alleen een uitgebreide toonregeling omdat die meestal al op het mengpaneel zit.
Bedenk wel dat de tweeters in 250 Watt boxen niet het volle vermogen van de versterker aan kunnen.
Houdt dus het geluid een beetje in de gaten op de feestjes en alles zal goed gaan.