Wat houdt Pantom Power in bij een mixer?

Ik heb een mixer en wil mijn microfoon daarop aansluitten. Nu doet hij het alleen als ik de pantom power aan zet. Is dit correct?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (1)

Phantom power is een aparte voedingsspanning die via de microfoonkabel aan de voorversterker in duurdere condensatormicrofoons wordt geleverd.
Bij een mixer wordt een gelijkspanning van 48V op beide signaaldraden t.o.v. de afscherming gezet.
Een dynamische microfoon heeft geen fantoomvoeding nodig, maar het kan geen kwaad als er op een symmetrische microfoon fantoomspanning wordt gezet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als de microfoon alleen werkt met "phantom power on" dan heb je dus kennelijk een condensatormicrofoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel! Ik heb een Rode NT1-A
Specificaties:
- akoestisch principe: pressure grandient
- opnamepatroon: cardioid
- frequentie bereik 20Hz - 20kHz
- uitgang impedantie 100 Ohm
- signaal ruis verhouding 88dB SPL
- maximale SPL 137dB (bij 1kHz, 1% THD in1k ohm load)
- gevoeligheid -32dB re 1 Volt/Pascal (6.3 mV bij 94 dB SPL) +/- 2 dB bij 1kHz
- wordt geleverd inclusief shockmout, popscherm, opberghoes, 6 meter kabel en een DVD
- gewicht: 326 g
- afmetingen: 190 x 50 x 50 mm Gewoon doen? Het lijkt alsof hij het anders niet doet.
Ik heb een peavey usb Mixer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefeliciteerd, dat is inderdaad een mooie condensatormicrofoon die inderdaad fantoomspanning nodig heeft om te werken.
Zelf heb ik een paartje RØDE NT5 waar ik zeer tevreden over ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Ja hoor, SadeJoella, gewoon doen :)
Het is gek dat veel mensen een soort van angst hebben voor fantoom voeding... Alleen als je een ongebalanceerde uitgang van bijvoorbeeld een CD speler of iPod via de microfoooningang en de XLR ingangen met een houtje-toutje kabeltje aansluit, is het mogelijk dat je de CD speler molt als je de +48V aanzet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...Het klinkt ook zo SPOOKachtig... ;-)