Waarom levert Apple altijd oordopjes van een verschrikkelijke kwaliteit bij zulke dure mp3-spelers?

Altijd al gebruik ik oordopjes van AKG bij gebruik van de MP3 speler van mijn BlackBerry, Nu koop ik een Ipod omdat die zo geweldig zou zijn en de geluidskwaliteit is echt met de bijgeleverde oordopjes. Mijn 5 jaar oude AKG's geven er wel goed geluid op maar waarom kunnen ze niet gewoon een goed product leveren?
Wat is het voordeel van Apple oordopjes?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik mis heel veel details in zowel hoge als lage tonen. zouden ze misschien gewoon defect zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn in de winkel 30 euro en ze zijn inderdaad helemaal niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn AKG oordopjes had ik destijds voor omgerekend 18 pond in londen gekocht bij een audiozaak. Werkelijk met die oude AKG's klinkt een piano als een piano. Bij apple vervormt het geluid zelfs als het zacht staat.

Het beste antwoord

Omdat ze gratis worden geleverd bij de spelers valt het misschien beter te begrijpen dat ze daarom niet goed kúnnen zijn. Dat ze los toch nog €29 zijn is denk ik om de suggestie te wekken dat de iPod of ander product waar ze bijgeleverd worden eigenlijk €29 euro minder kost. Een commercieel truukje dus. Want de waarde zou eigelijk €9,95 of €14,95 moeten zijn, dat komt wat betreft de geluidskwaliteit beter in de buurt.

De versie van de standaard oortjes van €29 uit de winkel heeft dan wel een microfoontje en afstandsbediening ingebouwd. Een paar jaar terug kreeg je dit niet standaard bij een iPod (ik weet niet hoe dit nu is) en moest je de versie met deze 2 extra's, als je dit wilde om b.v. te Skypen op je iPod touch, alsnog in de winkel erbij kopen.

En nee, ze zijn niet defect, je standaard Apple oortjes. Oortjes di los in je oorschelp hangen hebben in te tegenstelling tot de in-ear modellen minder basweergave, en dat is gewoon natuurkunde. De driver in de oortjes is gewoon te klein om voldoende bas te produceren als er geen afgesloten luchtruimte zit tussen de driver en je trommelvlies. Hou maar eens een gewone grote koptelefoon een beetje van je oren: weg bas, hetzelfde effect.
Daarom heb je onderweg voor een stevige bas goede 'oorwarmers', of als je het wat minder opzichtig wilt houden, een set goede in-ears nodig.

Kijk even op deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/oortjes-geschikt-klassieke-muziek-mee.273462
Hier delen Haelenaar en ik wat gebruikservaringen met écht goede oortjes (en dure).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Neen dit heb ik ook. Deels komt dit omdat de oortjes van Apple begrenst zijn dat wil zeggen dat ze maar een aantal decibel luid gaan om zo het gehoor niet te beschadigen. Langs de andere kant worden deze oortjes gemaakt ergens in Azie als massaproductie. Ze worden goedkoop gemaakt maar enorm duur verkocht. De beste oortjes persoonlijk zijn: Bose, Panasonic of Blaupunkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn ze niet goed, of de kwaliteit van je AKG's is echt extreem goed, want ik heb nog nooit last gehad van de kwaliteit van de mijne