Welke oortjes zijn geschikt om klassieke muziek mee te luisteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
2.5K

Het beste antwoord

Alle goede oortjes. En over goede oortjes zijn al heeeeeeeel veel vragen gesteld. Dus leef je uit in de reeds gestelde vragen.

Toegevoegd na 8 uur:
De beste oortjes zijn sowieso altijd in-ear. Omdat je je gehoor ermee beschermd en de weergave veel meer 'klopt'. Het hoeft namelijk niet zo hard, omdat je niet boven het omgevingsgeluid hoeft uit te komen.

Ik zweer bij de oortjes van ER, Etymotic Research. Zelf heb ik de ER4's http://www.etymotic.com/ephp/er4.html maar dat is ook vanwege het kunnen beoordelen van een geluidsmix (professioneel dus). Schrik niet van de prijs.

Dit zouden de perfecte oortjes kunnen zijn voor klassieke muziek als je het kan 'lijden'.

Een nadeel van deze wat je sommige mensen wel eens hoort zeggen is dat de basweergave iets minder is dan je verwacht van een koptelefoon. En is ook net wat je gewend bent. Dat geldt dan alleen bij lagere volumes.

ER maken overigens ook professionele oorpluggen, zoals de ER15 waarmee alles een stuk zachter is, maar toch heel natuurlijk klinkt.
Dat komt omdat het hele frequentiespectrum op alle frequenties 15 dB wordt verzwakt, zonder kleuring aan het geluid te geven dus. Ideaal voor als je in een orkest speelt, of band waar het best hard aan toe gaat. Je behoud zo je oren!
Ook in op uitgaansplekken ideaal. Gek genoeg kun je dan alles veel beter horen en gemakkelijke converseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je het beste in-ear kunt nemen, om minder last te hebben van omgevingsgeluiden. En voor klassiek zijn oortjes met een groot bereik belangrijk. Sennheiser, daar hoor ik goede dingen over, maar daar betaal je ook voor.
Maar als je voornamelijk mp3's luistert zou ik niet te veel investeren in oortjes, de geluidskwaliteit is dan toch al niet optimaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, Over oortjes zijn al heel veel vragen gesteld. Ik gebruik zelf Monster Turbine. De standaard rubbers die overigens alle oortjes zitten voldoen mij nooit. Daarom gebruik ik de comply foam tips. Geweldige pasvorm en met de monster turbine super geluid. Maar ze zijn niet goedkoop. De goedkoopste turbine kost 150 euro en de copper edition die ik heb 300 euro. Maar dan heb je ook wat. Dan heb je geen speakers meer nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kende deze nog niet, maar het kwijl begint al in mijn mond te lopen bij het lezen van de reviews over ze. Jij bent toch ook professioneel met muziek bezig, was 't niet?
Zijn deze dingen nou 'recht' te noemen? Zou je er een mix op kunnen beoordelen?
Ik zelf heb o.a. een setje ER.4 inears, maar vindt het aan de baskant een beetje karig, ook als zouden die ook van 20-20k lopen. Je moet je dan heel diep in je oor stoppen, met een ietsepietsje spuug gaat dat het beste (effe likken, jagh! ;-). Deze zijn behoorlijk recht, echt analytisch en ook bedoeld als referentie, maar gewoon muziek luisteren is ook wel fijn. Je wordt er beslist niet moe van, iets wat je niet van alle koptelefoons en oortjes kunt zeggen.
Ik heb ze wel eens in bij lange ritten 's nachts (mag natuurlijk niet echt want ze sluiten je bijna helemaal af van de buitenwereld) en dat is heerlijk. Zo, effe het oortjespraatje voor vandaag ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kende deze nog niet, maar het kwijl begint al in mijn mond te lopen bij het lezen van de reviews over ze. Jij bent toch ook professioneel met muziek bezig, was 't niet?
Zijn deze dingen nou 'recht' te noemen? Zou je er een mix op kunnen beoordelen?
Ik zelf heb o.a. een setje ER.4 inears, maar vindt het aan de baskant een beetje karig, ook als zouden die ook van 20-20k lopen. Je moet je dan heel diep in je oor stoppen, met een ietsepietsje spuug gaat dat het beste (effe likken, jagh! ;-). Deze zijn behoorlijk recht, echt analytisch en ook bedoeld als referentie, maar gewoon muziek luisteren is ook wel fijn. Je wordt er beslist niet moe van, iets wat je niet van alle koptelefoons en oortjes kunt zeggen.
Ik heb ze wel eens in bij lange ritten 's nachts (mag natuurlijk niet echt want ze sluiten je bijna helemaal af van de buitenwereld) en dat is heerlijk. Zo, effe het oortjespraatje voor vandaag ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor het 'dubbelzien' - was weer 's wat mis met de GV site en heb 't kennelijk 2x verstuurd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor het 'dubbelzien' - was weer 's wat mis met de GV site die er weer lekker op los rammelt vandaag en heb 't kennelijk 2x verstuurd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou moe? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind ze behoorlijk recht qua klank. Niks overheerst terwijl er toch een hele goede bas in zit die echt diep en laag gaat. Ik heb zelfs op sommige momenten dat ik het gevoel heb dat mijn lichaam meetrilt met de bas als ie zo laag gaat. En dat terwijl de bas de rest van het geluid niet aantast zoals bijv. bij sennheisers het geval is. Alles blijft duidelijk en in detail. Wat wel een nadeel is bij deze in-ears. Ze hebben een behoorlijke inspeeltijd nodig. Out of the box geven de oortjes een middelmatig klankbeeld. Maar ik gebruik ze ongeveer 2 uur per dag en nu na bijna 2 maanden spelen als de hemel. Klassiek, hip-hop. Deze kunnen alles aan. Je hoort dingen op de achtergrond die je eerder niet hoorde. Zelfs bij oudere opnames, zoals vanaf een gold disc van muddy waters, hoor je ineens dingen die de muziek net weer die extra dimensie geeft.
Verder zijn de goede rubbers en pasvorm van belang bij deze dopjes. Dieper in de oren geven ze minder bas. Met de standaard rubbers moet je ze net in de oren stoppen dat ze goed vastzitten maar je ze niet voelt. Daarom gebruik ik comply foam tips, want met de standaard rubbers vielen ze me uit de oren, of hoorde ik de rubbers 'kraken'.