Hoe vervang je een mid range speaker van een Magnat sonobull 7000xl, en welke speakers heb ik nodig?

Ik heb sinds kort Magnat Sonobull speakers gekocht. Ze hebben elk 2 tweeters, een woofer voor mid tonen en een woofer voor de lage tonen. De randen van de mid woofer zijn oud en er deels af gevallen. Volgens mij zijn de mid woofers ook niet meer goed. De rest gelukkig wel. Nu is mijn vraag: Hoe vervang ik de mid tone speakers, en welke kan ik het beste kopen. Aan precies dezelfde is erg moeilijk te komen omdat het erg oude speakers zijn. Kan ik dan ook andere magnat speakers kopen, moet ik nog ergens op letten? Dit zijn de gegevens van de speakers: 4-weg, 4-8 ohm, 25 - 25000 hz, 250 - 500 Watt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (1)

Om vervangende speakerdrivers te vinden die ecact hetzelfde gaan klinken moeten alle Thiele-Small parameterer met elkaar overeenkomen. En dan nóg is het een gok.
Om de TS parameters van de bestaande oude drivers te vinden zal ook wel lastig zijn: http://www.thielesmall.com/

Het vinden van nieuwe speakers valt verder op zich mee. Haal de oude eruit, neem de fysieke maten op, zo nauwkeurig mogelijk. Maak wat foto's of neem de drivers gewoon mee naar de winkel waar je nieuwe koopt.

Desnoods kun je als je handig bent en goeie oren hebt en evt. over een meetopstelling beschikt de scheidingsfilters iets kunnen aanpassen. Experimenteer ook eens met de fase van de nieuwe drivers door dus de +/- om te draaien, en hoor wat het beste klinkt.

Enkele goede adressen:

Klaré in Hoorn (neem de tijd en wees er een beetje vastberaden, het zijn enorme 'puristen' - maar gouden lui, die je voor je budget aan de beste vervangende drivers kunnen helpen)

Eijlander in Ede