Hoe zoek je een versterker en speakers bij elkaar, zonder dat dit stuk gaat?

Ik heb me dus wat verdiept in speakers die met een 'draadje' aan een versterker zijn aangesloten, en ik liep tegen een aantal dingen op: Zijn de speakers in serie of parralel aangesloten? Ik bedoel: hoe vraag ik dit aan de verkoper van de versterker/speakers("Meneer, wat is de Ohmse weerstand van deze versterker? Past die bij deze speakers van 400 watt?")? Is dit trouwens erg van belang? Ik las ergens dat je met een 4Ω 2x max. 1500 watt speakers aan kan sluiten? Is 1500 erg hard voor eens speaker? Wat is ongeveer het wattage van een standaard speaker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.2K

Antwoorden (2)

Beste,

1500 watt voor een speaker is voor een huis-tuin en keukenoplossing inderdaad erg veel. Hoevele het best kan zijn dat een versterker dit vermogen kan leveren.

Let wel op dat speakers een maximaal vermogen hebben.
Als een speaker een maximaal vermogen heeft van 400 watt is het niet nodig om er een 1500 watt versterker aan te koppelen.

Speakers thuis zijn 9 van de 10 keer parallel aangesloten (elke speaker heeft zijn eigen draad naar de versterker).

Het maximale vermogen van een versterker is sterk afhankelijk van het model dat u heeft. Dat staat altijd vermeld in de handleiding, alsmede de impedantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermogen maat niet zo veel uit.
Het is het beste deze wel een beetje in verhouding te houden.
De KANS is echter wanneer je bijv. een versterker gebruik van bijv. 1500 Watt en je stuurt daar speakers van 40 Watt mee aan, dat je ze makkelijk kan 'opblazen'.

Andersom is minder erg. Speakers met veel vermogen kunnen echter wat 'ongevoelig'.
Je heb nu eenmaal een bepaalde belasting waaronder de speakers het beste functioneren (een 'range').

Wat WEL belangrijk is is dat je let op de impedantie.
Dit is de (wisselstroom) weerstand.
Zijn de speakers bv. 4 Ohm maar is je vesterker geschikt voor 8 ohm, kan er te veel stroom getrokken worden en kan je op den duur je versterker om zeep helpen.
Ook zal deze dan sneller vervormen.

Meeste versterkers hebben tegenwoordig een range van 4-16 Ohm maar nog niet alle.

Wattage loopt trouwens logaritmisch.
Het verschil tussen zeg maar 2 Watt en 10 Watt is groter dan tussen 50 en 80Watt.

normale vermogens voor huiskamers ligt tussen de 20 en 80W.
1500 Watt is een enorm vermogen en zie je vaak bij podiumspeakers.
Over het algemeen is de kwaliteit van het geluid bij dit soort speakers erg middelmatig tot slecht.
Maar het kan dan wel lekker hard.

een belangrijke maatstaf is de "gevoeligheid" van de speakers. Deze wordt gemeten bij 1Watt op 1 Meter afstand.
De geluidsdruk in dB is een maatstaf voor deze gevoeligheid. Zegt niet absoluut alles hoe een speaker zich gedraagt bij een hoger vermogen (hangt weer van je geluids-curve af) maar is wel een goede indicator.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie dat ik een stukje ben vergeten:
Parallel: Je impedantie verminderd! De herrie komt nu door allebei de speakers op hetzelfde niveau (versterker moet harder werken door de hogere belasting.

Serie: je Impedantie wordt bij elkaar opgeteld. Het geluid wordt verdeelt over de speakers.
Wanneer je wat filters in je speakers heb zitten kan dit ook nadelig zijn voor je geluid.