Winkels zetten tegenwoordig bij elk apparaat de term Hi-Fi, mag dit wel? Ook bij goedkope kwalitatief lage producten.

High Fidelity oftewel Hi-Fi/HIFI/HI-FI/hifi etc..

Als we ervanuitgaan dat de definitie van Hifi als volgt is:
HiFi is kwalitatief hoogstaande audio- en videoapparatuur. Bij deze apparatuur staat de realistische, natuurlijke weergave van muziek en film en de synthese hiervan centraal. (volgens http://www.hifi.nl/)

Mag een winkel dit bij elk product vermelden, zelfs als het om een goedkoop, kwalitatief laag product gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Er zijn vele jaren geleden afspraken gemaakt over de definitie van hifi. (oa minimaal te halen frequentie bereik van de installatie +- 3 db, maximaal toegestane vervorming ed.) Inmiddels is het dermate simpel om aan die eisen uit de jaren 50 en 60 vorige eeuw te voldoen dat inderdaad bijna elk apparaat voldoet aan die eisen. Er is maar 1 uitzondering op...de speakers/boxen willen nogal eens onder de maat zijn. Koop je echter een installatie met aparte boxen dan zal de rest nog steeds als hifi verkocht worden terwijl je dat door de slechte bijgeleverde boxen niet zult kunnen waarnemen in je huiskamer.

Het wordt dus tijd om voor geluidsapparatuur nieuwe normen vast te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat mag, net zoals "vers" geen beschermde term is, zo is Hi-Fi ook maar een marketing term geworden. Er is ooit wel een standaard opgesteld maar die is weer achterhaald. Nu is er dus geen echte technische definitie, dus kan je er ook niemand aan houden.

Wiki:
Voor geluidsapparatuur zijn in de DIN 45.500-norm kwaliteitseisen vastgelegd. Door de technische vooruitgang zijn deze eisen echter achterhaald en (daardoor) in onbruik geraakt. Ook wordt deze term vaak ten onrechte gebruikt bij spotgoedkope audiosetjes die zelfs bij lange na niet voldoen aan deze zeer verouderde norm.

High Definition is bijvoorbeeld veel beter beschreven, ik weet echter niet wat er gebeurt als iemand onterecht HD of HD-ready gebruikt.