Is mijn speakerdraad dik genoeg?

Ik heb een tekort aan speakerdraad om mijn 5.1 set goed op te stellen, wel heb ik iets dunner draad over van een andere set, is het schadelijk om die aan te sluiten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (3)

neen, alleen verlies je misschien wat vermogen (je boxjes kunnen dan niet meer zo hard). Gevaarlijk is het niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de mid/hoog speakers geeft het sowieso niet, gebruik geen dun draad voor passieve bas speakers, de kwaliteit gaat dan snel achteruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dunner draad is nooit schadelijk.
Je verliest ook niet echt schrikbarend veel vermogen.
Het enige wat je wel kan introduceren is een iets minder strak geluid, om dat de totale dempingsfactor van je systeem verminderd.

Het komt er in het kort op neer dat je versterker minder in staat is om de bewegingen van je speakers te controleren door de verhoogde weerstand van je kabels.

Als het niet zo'n hoge kwaliteit set is die je hebt zou ik je niet zo druk maken, en kun je waarschijnlijk goed volstaan in het doortrekken van de kabels, zeker voor de achterspeakers.
Is het wel top-notch spul, dan zou ik zelfs overwegen om de kabels in zijn geheel te vervangen voor dikkere speciale luidspreker kabels. In ieder geval voor de sub speaker!
Zorg er ook voor dat eventuele koppelingen met stevige kroonstenen zijn uitgevoerd die goed geklemd zijn, maar eigenlijk zijn die uit ten boze in een goed speakersysteem.

Meer technische achtergrondinfo in onderstaande link.