hoe kan ik hier 3 boksen/speakers op aansluiten?

ik heb een aiwa nsx-sz5 hierop kan ik twee boksen op aansluiten door een rood en een zwart stroomdraadje in de achterkant te stoppen die dan de boksen ingaan. er kunnen maar 2 boksen in maar kan ik nog een derde aansluiten door die stroomdraadjes gewoon bij twee andere in te doen?

Toegevoegd na 42 minuten:
ik wil dus 3 speakers aansluiten: 2 van 6 ohm en een van 8 ohm(er staat voor rated impendance 8 ohm) achterop mijn 'radio' staat:speaker imp:6 ohm. kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je dat willen?

Antwoorden (3)

Als je de 3e box aansluit op een rode en een zwarte aansluiting parallel aan een van de twee andere boxen dan zal de 3e box het zelfde kanaal (links of rechts) als de andere box weergeven.

Als je de box tussen de twee rode aansluitingen van links en rechts aansluit dan geeft de derde box het verschilsignaal van links en rechts weer, je hoort dan voornamelijk galm terwijl vocalen, bas en instrumenten die middenin het stereobeeld staan veel zachter klinken.
Het is een oude manier om een soort van surround te maken, het werkt best wel aardig.
Bij mono-geluiden zul je weinig geluid uit de 3e box krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oké bedankt. maar blaas ik dat bijv m'n radio niet op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
achterop staat namelijk:speaker imp: 6 (en dan iets wat op een hoefijzer lijkt en achterop de derde box staat: rated impedance: 8( en dan iets wat p[ een hoefijzer lijkt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De versterker zal een klein beetje meer vermogen moeten leveren, maar zolang je niet het volume zo hoog opdraait dat het geluid krakend vervormt dan zal er weinig kapot kunnen gaan.
Vaak zijn versterkers beveiligd met kleine glaszekeringen, mocht je toch een zekering opblazen dan heb je voor minder dan een euro een nieuwe zekering.
Overigens trekt een speaker van 8 ohm minder vermogen dan een speaker van 6 ohm bij dezelfde aansluiting.
Ik weet niet of het specifiek met de Aiwa kan, maar ik heb gelezen/begrepen dat het wel mogelijk is dit te doen.

Maar doe dit niet voordat je genoeg weet over hoe je dit moet doen.

het heeft namelijk te maken met de impedantie van de boxjes en Ohm.

Er is een manier om de boxjes naast elkaar aan te sluiten ipv achter elkaar met behulp van een kroonsteentje.

Kijk desnoods even op onderstaande link, ik denk dat je er dan wel uitkomt.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan 3 box aansluiten, maar als je een fatsoenlijk geluid wil, kan je het beter bij 2 dezelfde (links en rechts) houden. Als je er toch voor kiest sluit dan de derde speaker parrallel aan op een van de andere 2. Nadeel onevenwichtig stereo beeld.