Wat is het verschil tussen een DJ of HOME hoofdtelefoon?

Als ik opzoek ben naar een hoofdtelefoon kan ik kiezen tussen een DJ headset of een HOME headset. Maar wat zijn de grootste verschillen tussen een DJ of HOME headset?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
2.2K

Het beste antwoord

Wat een DJ koptelefoon vooral als verschil heeft ten opzichte van andere koptelefoons (o.a. voor thuisgebruik) is dat hij HARD kan.
Daarnaast zijn er ook andere verschillen, zoals dat koptelefoons 'voor thuisgebruik' normaal gesproken half-open zijn, en DJ koptelefoons uiteraard gesloten, om zoveel mogelijk demping van het omgevingsgeluid te geven.
En de schelpen van DJ koptelefoons kun je vaak aan een kant opzijzetten.
Ook doen DJ koptelefoons het in het laag goed.

Het zijn niet de mooist klinkende koptelefoons, en dat hoeft ook niet. Zo zijn er overigens ook koptelefoons voor professioneel gebruik in de studio. Die zijn meestal gesloten en soms ook half-open, maar dat is niet handig als je iets opneemt (dubben) wat een beetje gevoelig is voor overspraak, zoals zang of een akoestische gitaar. In de stille passages komt er dan namelijk een boel van de rest op de dub, wat je in de mix weer moeite voor moet doen of eruit te halen (gate).

Als je DJ bent, ga dan sowieso voor een DJ koptelefoon. Ben je dat niet, dan is je keuze heel breed. Een goede zou kunnen zijn de Audio Technica ATH-PRO5MK2.
Een goede koptelefoon die je als alleskunner zou kunnen omschrijven is de ATH-M50
Heerlijk recht klinkend, kan behoorlijk hard, geliefd bij muzikanten en geluidstechnici (je kunt er prima mee monitoren en als het moet een beetje mixen). Ik heb er 3.

Tenslotte een tip: ga eerst veel koptelefoons vergelijken, smaken verschillen, ze klinken allemaal anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een DJ-koptelefoon heeft een betere balans in laag, middel en hoge tonen. Wat niet betekend dat een HOME slechter is, maar het kan zijn dat je iets mist aan geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is precies andersom bij een goeie (!) koptelefoon voor thuisgebruik!
Dan praten we wel over vanaf €100-150
Bij dj hoofdtelefoonen kan je meestal de rechter of linker speaker naarbovenklikken zodat je via 1 oor hoort en met de andere oor de werkelijkheid kan luisteren.