Hoe werkt een luidspreker??

Ik moet het weten voor Natuurkunde maar hoe het daar is uitgelegd snap ik niet! Heeft iemand een makkelijke uitleg??
Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
7.8K

Antwoorden (4)

hallo, dit werkt vrij simpel.
de stroom komt binnen en gaat naar een spoel, in die spoel zit een magneet, omdat de spoel steeds een ander voltage heeft veranderd het magnetische veld van de spoel, hierdoor beweegt de magneet in en uit de spoel.
die magneet zit vast aan een conus, en de conus aan het membraan.
de conus is er om het geluid te produceren en het membraan om het te versterken.
succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
wat ik dus bedoel is dat de conus de lucht in trilling brengt (wat wij dus horen als geluid) en het membraan mee beweegt om meer lucht te laten bewegen (dat bedoel ik met versterken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je toch een min gegeven en zal even uitleggen waarvoor:
Je maakt een aantal fouten;
-In de spoel zit geen magneet, de spoel zit om een magneet heen en kan vrij bewegen
-De veranderende stroom door de spoel zorgt voor een wisselend magnetisch veld
-De magneet beweegt helemaal niet maar de spoel met daaraan het membraam beweegt
-De magneet zit dus ook niet aan het membraam
-De conus produceert geen geluid en het membraam versterkt niets. Het wisselend magnetisch veld zorgt ervoor dat de spoel naar binnen en naar buiten beweegt. Aangezien deze vast zit aan het membraam zorgt dat voor de trilling en dus het geven van geluid. De grootte van het membraam is van belang voor het weergeven van de toonsoort (groot membraam voor lage tonen en klein membraam voor hoge tonen)
Een filmpje zegt zoveel meer:
http://www.youtube.com/watch?v=DMxn3CPLe-A
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een luidspreker werkt eveneens op basis van de wet van Lenz. Als er door een geleider die zich in een magnetisch veld bevindt een stroom gaat lopen dan ontstaat er een mechanische kracht en wil de stroomdraad zich verplaatsen. De geleider is de spoel van de luidspreker en de stroom die door de spoel gaat lopen komt van een versterker. Doordat de stroom varieert volgens het geluidssignaal gaat de spoel zich in de magneet bewegen. De conus van de luidspreker zit aan de spoel vast en zet de lucht in trilling zodat je geluid hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even als extra info:
Je hebt ook nog het frequentiebereik. Als er staat 50Hz - 400Hz dan betekent dit dat de conus 50 keer tot 400 keer per seconden kan vibreren. Hoe minder per seconden, hoe lager het geluid. Hoe meer per seconden hoe hoger het geluid. Het menselijk oor kan tussen de 20Hz en de 20.000Hz horen.