hoe sluit ik een subWoofer aan?

Is het mogelijk een subwoofer met dubbele spoel aan te sluiten op een stereo versterker welke "gebrugd" gebruikt kan worden, en zo ja hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.5K

Antwoorden (3)

Je moet van beide uitgangen op je versterker een zwart of een rode draad verbinden. Deze naar de ene spoel, en een kabel daarbij proppen en die naar de andere leidden!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat we hier over een versterker voor de auto praten.
IK heb ooit zelf een versterker gehad die gebrugd kon worden. 2-kanaals 2x150w en 4-kanaals 4x75w. Ik weet niet hoe het bij jouw versterker zit. Maar ik kon ook nog eens mijn uitgangsimpedantie instellen op 2 ohm of 4 ohm.
Ik zou de versterker op 4 kanaals zetten. Dan de gewone speakers op twee kanalen en de twee spoelen van de subwoofer op de andere twee kanelen. Wil je nog beter geluid dan zou ik een bypass filter voor de subwoofer zetten om alleen de lage tonen door te sturen.
Een andere mogelijkheid is te werken met een 2-pass filter. Dan kun je versterker gewoon gebrugd laten op 2 kanaals en daar het filter op aansluiten. Dan de twee lowpass kanalen naar de subwoofer en en highpass kanalen naar de gewone speakers. Nooit de subwoofer zonder filter paralel aan de speakers aansluiten. Dan heb je grote kans dat je je versterker opblaast. Tenzij je de eerder genoemde 2ohm schakelaar hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer de luidspreker 2 x 8 ohm is kun je de spoelen parallel aansluiten dus plus op plus en min op min.
Je houdt dan een plus en een min over om op de versterker aan te sluiten tussen de pluspolen. Je moet dan wel je versterker op 2 ohm per kanaal mogen belasten.
Wanneer je luidspreker 2 x 4 ohm is dan gaat het niet zonder het risico te lopen dat je de zaak kapot maakt.