Hoe sluit je een autoversterker aan op het stroomnetwerk(230V)?

Ik wil graag m`n autoversterker 800w op m`n kamer zetten. Hoe sluit ik dat aan op m`n stopcontact. Liefst met duidelijk uitleg, wat voor transformator. Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
18.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord maar een ideetje misschien een oude miniatuur trein transformator ?maar hou het gelijkstroom ,wissel stroom gedoe in de gaten .en natuurlijk de volt's uitgang .

Het beste antwoord

In aanvulling op Johndejongh:
Er geldt een natuurwet van behoud van energie. Dat betekent dat je bij omzettingen er niet meer uit krijgt dan je er in stopt.
Je wilt een 800W versterker aansluiten op een 13,8 volt voeding. Dan moet die voeding dus piek 800Watt kunnen leveren. De hoeveelheid Ampere kun je dan berekenen met de formule Watt = Volt x Ampere, ofwel Ampere = Watt / Volt. In dit geval moet de voeding dus een piekstroom van 800/13,8 = 58 Ampere kunnen leveren.
Dat is een heleboel en een voeding met een piekstroom van 10 Ampere voldoet dus niet (die levert immers maximaal 13,8 x 10 = 138 Watt). Je kunt hem wel gebruiken, maar als je de versterker dan flink open draait gaat het geluid vervormen.
Een voeding die minstens 58 ampere levert is erg duur.

Wat je kunt doen (als je oren en je buren dit geweld echt aankunnen!), is de versterker aansluiten op een auto accu, die levert wel zo veel stroom. Op de accu sluit je dan een lader aan die de hele dag door langzaam laadt. Ik neem aan dat je niet de hele dag keiharde muziek wil draaien, de accu wordt steeds geladen en soms wat meer ontladen, die houdt het dan wel even vol.

Let op: een goedkope acculader zet wisselstroom heel simpel om in gelijkstroom. Dat kan er toe leiden dat de versterker gaat `brommen`. Dan moet je een beter gestabilseerde voeding gebruiken, of de lader uitschakelen als je de versterker aan zet.

Denk aan de veiligheid: Accu's bevatten een sterk zuur dat gaten in kleden en huid brandt. En als je de polen kortsluit krijg je brand, dus wel afdekken. En je 800 Watt versterker wordt ook heet (brandgevaar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verhaal klopt, alleen is de 800 W die de versterker zogenaamd kan leveren waarschijnlijk een stuk overdreven door termen als PMPO of "musicpower".
In de praktijk zal een dergelijke versterker een RMS vermogen hebben van hooguit 100 W zodat een stevige gestabiliseerde voeding toch wel kan werken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/PMPO

Andere antwoorden (3)

wat je waarschijnlijk nodig hebt is een transformator van 220v naar het voltage wat normaal je auto afgeeft.
verder zul je waarschijnlijk een moeten hebben die van wisselstroom gelijkstroom maakt, en natuurlijk genoeg watt heeft.
ik kan zo geen winkel noemen waar ze dat hebben, maar je kan het altijd proberen bij de halfords of de electrospeciaalzaak.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel watt zou ik dan moeten hebben 800w?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou ik zo 1-2-3 niet weten, maar, verzamel zoveel informatie als kan over je autoversterker, dan kunnen vast de mensen on de winkel je wel helpen!
Met transformator/omvormer die 12 volt gestabiliseerde gelijkstroom levert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een voeding nodig die van 220V 12V maakt.
Als voorbeeld:
12V of 13,8V Voeding - Kert - €99.00 incl. BTW

Artikelnummer: X4.N.P.SUP.AT10

Professionele Voeding 12V of 13,8V - Max. 10 Ampere

Deze gestabiliseerde voeding maakt gebruik van de laatste elektronische circuits en is uitgerust met kortsluitings- en laadbeschermingstechnieken. Hierdoor zijn functionaliteit en betrouwbaarheid erg hoog.
Uitermate geschikt voor zendapparatuur, autoradio systemen en in het algemeen alle elektronische systemen waarbij een stabiele gelijkstroom vereist is.

Input voltage: 220-240V (AC)
Output voltage: 12 of 13.8 V (DC) (omschakelbaar)
Output current continu: 6 A
Output current max. : 10 A
Stabiliteit: 1 %
Ripple: 20 mV ( bij 80% v.d. maximale belasting )
Dimensions: ca. 100x128x165 mm
Weight: ca. 2,6 Kg

Gevonden op de site, zie bron, waar meer voedingen te koop zijn.

Je moet op de versterker kijken hoeveel W dat ding verbruikt want die 800W die jij vermeld zal het afgegeven vermogen zijn.