Onkyo reciever defect, verzekeraar wilt defecte reciever innemen en betaald dan volledige aankoopbedrag uit. Mag dit?

Wij kregen net een e-mail bericht met de mededeling dat de (inboedel) verzekeraar het volledige aankoopbedrag ons uitbetaald. Wel willen ze onze defecte/ onherstelbare Onkyo reciever innemen.
Mogen ze dit vragen/eisen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Ja, natuurlijk mogen ze dat verlangen, als zij uitkeren dan worden ze formeel eigenaar van het defecte apparaat.
Als je het volledige aankoopbedrag uitgekeerd krijgt dan kun je zelf een nieuwe kopen, het zou een beetje gek zijn dat je dan het oude apparaat nog zou kunnen opknappen en eventueel doorverkopen.
Ook bij een total loss van bijvoorbeeld een auto mag je het wrak niet zelf houden, tenzij de verzekeraar het teveel moeite vindt om het wrak af te voeren.