Hoe sluit ik mijn speakers het beste aan op een 4 kanaals versterker?

Ik wil graag een set speakers (SPG-69C3 van Alpine) bestellen. Deze zijn 90W rms per stuk @ 4 ohm.

Nou had ik de volgende versterker in gedachten:
PMX-F640 van Alpine

Deze heeft de volgende specs:

Kanalen 2, 3, 4 kanaals
Maximaal vermogen 320 Watt
RMS vermogen @ 4 ohm 4x 50 Watt
RMS vermogen @ 2 ohm 4x 75 Watt
RMS vermogen @ 1 ohm N.v.t.
Gebrugd RMS vermogen @ 4 ohm 2x 150 Watt

Wat is in deze situatie beter?
Speakers gewoon normaal aansluiten? Krijgen ze wel maar 50W RMS.
Speakers gebrugd aansluiten? 150W RMS per speaker, is wel weer veel meer dan de speaker aan kan.

Of een andere versterker? Welke raden jullie dan aan voor bovenstaand vermelde speakerset.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
2.9K

Het beste antwoord

In het algemeen kun je het beste speakers aansluiten op een versterker met een wat hoger vermogen.
Op een versterker met een laag vermogen treedt bij oversturing "clipping" op voordat je de maximale capaciteit van de speakers bereikt, de blokgolven die dan geproduceerd worden zijn funest voor de tweeters.
Bij versterkers met meer powerreserve hoor je bij opvoeren van het volume de speakers het eerst vervormen zodat je weet dat je in de gevarenzone komt.
Zolang je niet het geluid zover opvoert dat alles volkomen overstuurd wordt kan je het hardst en vervormingsvrij draaien met het hoogste vermogen.
Deze uitleg geldt algemeen, het zal dus ook wel voor de door jou genoemde apparatuur gelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

hey,

beide manieren zoals jij wilt moet lukken. Persoonlijk zou ik zeggen: zet ze in 2x 50 watt, dan blaas je zeker je speakers niet op.

later kan je er dan altijd voor kiezen om de 2 vrije kanalen gebrugd te gebruiken voor een leuke subwoofer.

als je wel je kanalen brugt kan je enorm veel vermogen op je speakers zetten, en dus heb je de kans dat je je speakers opblaast en/of je voice coils over-verhit worden.

als je geen interesse hebt in een sub-woofer kan je het beste gaan voor een 2 kanaals versterker, dan heb je geen halve versterker die "niks" doet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ket kost je wat volume, maar niks aan kwaliteit. je speakers zijn gemaakt om 90w constant maximaal aan te kunnen, maar dit is ook weer een maximum, alles wat je minder dan die 90w levert zal je box dus niet opblazen.. en zoals tuna hieronder probeerde te zeggen: Het verschil tussen 200 Watt en 300 Watt is nauwelijks te horen, omdat het een logaritmische schaal is. Een voorbeeld: een luidspreker van 100 Watt gaat twee keer zo hard als een luidspreker van 10 Watt; een luidspreker van 1000 Watt, twee keer zo luid als een van 100 Watt. dus minder vermogen spaart je boxen, en die extra 40 watt levert je minder op dan je zou denken...
Hou nou eens op met die watt onzin.
Leesvoer:
http://www.besteproduct.nl/Artikelen/Luidsprekervermogen___de_zin_en_onzin.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het hem echt om de wattjes ging had ie wel 1000 watt gekocht, in plaats van speakers van 90 ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om hard gaat, gaat het juist wel om dB. (Decibels)
En ehh RMS?
http://www.hifi-writer.com/he/misc/rmspower.htm
Waar gaat het hem dan wel om?
Kan ik niet uit de vraag halen. Kwaliteit afstemmen?
Dan zou mijn antwoord zijn:
Meer vermogen dan speaker aankan maar NIET allemaal gebruiken. :)
Ben het met Koos eens, kies voor de gebrugde versie van 2x150watt aan 4 ohm. Let wel op, luister nauwkeurig of de speakers niet vervormen, als dit wel zo is, is het max vermogen van de speaker bereikt en moet je dus dimmen. Ook wel zo handig i.v.m. oor schade en de levensduur van je speakers. Echter zo als Koos al zei een versterker met minder vermogen kan eerder gaan vervormen en daarmee ook nog eerder je speaker laten verbranden.