hoe kun je je eigen speaker box maken van kleine auto speakers?

hallo
ik wil graag 1 speaker box maken door middel van auto speakers wat voor kabels en spul heb ik er voor nodig en hoe moet ik aan elkaar maken?
ik heb het liefst dat de uitgangen met tulp kabels zijn,
zodat ik hem aan mijn mengpaneel kan maken
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
4.8K

Antwoorden (4)

Let er in elk geval goed op of de impedantie (speakerweerstand) goed is voor het uitgangssignaal.
Zorg voor een goede klankkast waar je de speakers inbouwt, en probeer speakers te vinden met een zo groot mogelijk vermogen. In de regel hebben autospeakers maar een laag vermogen die je met je mengpaneel/versterker in de kortste keren opblaast.

http://www.kieskeurig.nl/speaker/informatie

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier nog wat bouwtips.
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=34&Itemid=2
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal mee eens, tegenwoordig zijn de impedanties altijd 4 of 8 ohm, dat past altijd. Verder gaan autospeakers, hard genoeg voor zo'n hobby speaker. Zolang je de speaker niet laat vervormen, zal deze niet worden opgeblazen.
jc54
12 jaar geleden
Inderdaad, als je voorzichtig genoeg bent zal er niets stuk gaan.
Het is uit de vraag niet duidelijk om wat voor speakers het gaat, vandaar de waarschuwing.
Dat kan heel goed! Maak eerst 2 houten kasten, des te groter, des te beter Bas geluid. Maak een gat voor de speaker, soldeer een paar draaden aan de speaker, let op voor de + en - aansluiting. Gebruik dik draad, b.v. Zoals dat platte witte tweeling snoer, of b.v. van een oud apparaat snoer. Vul voor dat je de speaker vastschroefd, de speaker ast met glaswol isolatie materiaal. Niet tegen speaker laten komen. Dat tulp idee is nie zo handig, dat is alleen voor signaal aansluitingen. Bovendien kan je de speaker niet rechtstreeks op een mengpaneel aansluiten, er moet een versterker tussen. Nou succes!

Toegevoegd na 1 uur:
Ik moet wel eerlijk gezegt zeggen, dat je met een computer box setje (met basbox en 2 tweeters) van ong. 45€ minstens zo'n goed en hard geluid behaal, waarbij deze ook rechtstreeks aan het mengpaneel aangesloten kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Autoradiospeakers zijn heel goed te gebruiken om boxen te bouwen.
Ze zijn meestal ontworpen om een watt of 10 te kunnen verdragen, zet ze dus niet zo hard dat je ze hoort vervormen.
Maak de boxen van stevig MDF of multiplex, vooral niet te groot omdat de beweging van de conussen een beetje gedempt moeten kunnen worden door de lucht in de kast.
Kast opvullen met glaswol of stuk oude wollen deken, aansluitdraden lekker dik.
Tulpstekkers zou ik niet gebruiken, ze zijn lastig te solderen en ze worden bijna nooit op een versterkeruitgang gebruikt.
De tulpaansluitingen van een mengpaneel zijn niet geschikt om de speakers rechtstreeks aan te sluiten, je moet er een versterker op aansluiten.
Twee speakers in een kast geeft niet veel meer geluid, je kan beter 2 kastjes bouwen voor het stereo-effect.
Kastjes met ongeveer de grootte van een bierkrat lijkt mij ideaal, in een auto is de hoeveelheid lucht in de deur waar normaal deze speakers gebruikt worden ook zoiets, de speakers zijn daarop ontworpen.
Let bij stereogebruik op + en - van de aansluiting i.v.m. fase.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eens rond op deze site, genoeg uitleg.
Www.instructables.com