Geluid van televisie naar receiver, waarom hoor ik dan een bromtoon?

Ik heb het geluid van mijn tv (plasma) via een tulpkabel (rood-wit) aangesloten op mijn receiver. Er zit dan een lichte brom door het geluid over de losse speakers, wat niet heel storend is maar soms wel waarneembaar naarmate het volume hoger wordt gezet en het dan plots even stil is. Kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.7K

Antwoorden (3)

Dit is hoogst waarschijnlijk te wijten aan een z.g. aardlus

Toegevoegd na 10 minuten:
Het wordt veroorzaakt doordat de receiver en de TV verschillend geaard zijn, of juist helemaal niet.
De TV is meestal ongemerkt geaard via de antennekabel.
Tips om het op te lossen in volgorde van nuttigheid:
- Draai netstekker van een of beide apparaten om.
- sluit een draad aan tussen aardpunt van versterker en TV kabel.
- koop scheidingstrafo's voor tulpaansluitingen (o.a. Monacor heeft ze, verkrijgbaar bij auto pimp zaken.

Toegevoegd na 1 dag:
Monacor kon ik niet meer vinden, ik had er vroeger een.
Ik heb wel de volgende gevonden:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt weinig uit op welk stopcontact de apparaten zijn aangesloten.
Als er een randaarde gebruikt wordt voor de versterker dan kan je de aardlus naar de antennekabel van de TV creëren die alleen hoorbaar is als je het TV geluid kiest.
Probeer maar eens of de brom verdwijnt als je de antennedraad uit de TV trekt.
Je hebt dan weliswaar geen geluid (en beeld) meer, maar dan kan je des te beter horen of de brom dan ook stopt of niet.
Als de brom stopt in dat geval dan is de trafo zeker een oplossing.
Soms zit de tulp plug er niet goed genoeg erin, of is die wat vuil geworden in de contacten.
Wordt het meer of minder als je tulppluggen draait?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ook het verschil tussen brom en gewenst geluid kan verbeteren, zet de tv uitgang zo hard als mogenlijk(mist dat kan natuurlijk) Dan zal de brom bijlage dus danig klein zijn dat je het bijna niet meer hoort.