Subwoofer met een omvormer 230->12 volt. Mogelijk om te gebruiken zonder stekker maar direct op een 12 volt energiebron?

Ik heb een subwoofer die 1.5 ampere en 12 volt heeft. Nu weet ik dat in de auto een stroomtoevoer van 12 volt zit. Als stekker zit er een omvormer van 230 naar 12 volt aan. Is het mogelijk om de subwoofer direct te verbinden met de autoaccu?
Dus dat ik de stekker niet gebruik maar een andere draad eraan vastmaak?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (1)

Dat zal zeker goed gaan, in de praktijk kan de spanning in de auto tot ongeveer 13,6 V oplopen, maar de meeste apparatuur kan daar wel tegen.
Wel moet je er goed op letten dat je + en - niet verwisselt: De meeste voedings stekkertjes zien er uit als een buisje, dan is vaak de min de buitenkant en de plus het gat in het buisje.
Zorg ook dat er een zekering van 1,5 A in de aanstekerplug zit, als je die weg laat kan het behoorlijk mis gaan als je kortsluiting veroorzaakt in je kabeltje.
Bij de 12 V aansluiting van de subwoofer zal wel een symbooltje aangeven die de polariteit visueel aangeeft.
In de vrachtwagen gebruik ik een televisie op de 12 V aansluiting, en die werkt prima zonder zijn eigen lichtnet adapter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee omvormers achterelkaar kan wel, maar er gaat dan wel er wat energie verloren.
Bovendien is het omslachtig om twee apparaten extra mee te slepen.
De zekering in een aanstekerplug zit meestal direct achter de plus aansluiting die verend ingedrukt kan worden.
Je kan de voorkant van de plug losschroeven en dan wordt de zekering door een veertje naar buiten geduwd.
Andere versies van plug moet je open schroeven zodat beide helften los komen.
De zekering is een glazen buisje van 4 mm doorsnede en een lengte van 2 cm met aan beide uiteinden een metalen kapje. In het buisje zie je een dun draadje of soms is hij gevuld met zand, dan zie je het draadje niet.
Op de zekering staan 2 waarden: de maximale spanning (250V) en de stroom: moet zijn 1,5 A.
Na de stroom staat nog een letter: T voor traag reagerend of F voor snel reagerend.
In jouw geval aan te raden: 250 V / 1,5 AT.
Dit soort zekeringen is voor een paar dubbeltjes bij een goede onderdelenzaak verkrijgbaar of te bestellen bij Conrad.