Wat is de ideaalste opstelling(hoogte/afstand/etc) van mijn 2 boxen voor de beste (klassieke) muziek beleving?

Extra info:
Bij ideale opstelling denk ik o.a. aan:
- hoogte waarop de box wordt opgehangen ? Op de vloer/ tegen het plafond / ertussen in.
- op welke afstand moeten de boxen van de luisteraar geplaatst worden?
- Wat moet de afstand tussen de linkse en rechtse box minimaal zijn (is het hoe meer hoe beter?)
- moet het geluid van voren/achteren komen?

- Ik luister meestal klassieke muziek (beethoven, bach) op een redelijke audio set (Denon met 2 boxen) op een laag/middel volume

Momenteel heb ik de 2 boxen(afstand tussen boxen: 1 meter) op een kast staan (ong 2,2 m hoog) recht tegenover de bank waar ik meestal zit.

Antwoorden maar ook relevante sites voor meer info zijn welkom.

Bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
10.1K

Het beste antwoord

Uw opstelling is compleet verkeerd. De speaker dienen toch een minimum van 2 meter uit mekaar te staan met de tweeter (hoge tonen) ongeveer op oorhoogte.
Afhankelijk van uw speakers zal u dus staanders moeten gebruiken. De ideale opstelling staat op bijgevoegde prent, dit hoeft daarom geen surround te zijn. Het voornaamste is dat de afstand tussen de speakers gelijk zijn, en dat u zich prettig voelt op de plaats waar u zit . Elke speaker is anders van ruimtelijke weergave en het is een beetje zoeken naar 'the sweet spot'
Bekijk ook de bron, waar nog veel meer info wordt gegeven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ps: Voor een zachter geluid gebruik je best dikke koperkabel. Mag het wat snediger, gebruik dan de zilverkabel.

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik las ook nog 'ophangen', wat wel mogelijk is, maar om de minste vervorming te krijgen moet je ze toch mistens een 10cm van de muur af plaatsen.
Zéker als je achteraan een bass-reflex hebt.
Je speakers in hoeken plaatsen is ook uit den boze, je geluidssignaal wordt dan van compleet vervormd naar de zijkant toe.

Ik weet het, het zijn een heleboel dingen, maar je vroeg dan ook de meest ideale oplossing.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een reactie op de zilverkabel.
Lees dit eens.
http://www.breem.nl/pgalgemeen.htm#Op de ziel getrapt
Maar de rest zijn goede tips. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante visie, en waar ook ... ze noemen sommige apparaten die al een leeftijd hebben niet voor niets 'uit de gouden hifi' tijd.

Andere antwoorden (4)

Het is prettig als de boxen allbei evenver van je vandaan staan. Verder maakt het allemaal niet zo gek veel uit met slechts twee boxen. Mischien moet je ze niet te dichtbij zetten want sommigen krijgen daar hoofpijn van. En verder moeten er geen bank/kast voor staan maar moeten ze hun geluid als het ware vrij kunnen brengen. Zonder dat iets in de weg staat.

Als je echt geweldig klassieke muziek wil luisteren raad ik je de Logitech Z-5500 aan. Een geweldig boxenset, ik heb hem zelf en Vivaldi klinkt er heerlijk op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een eerlijk antwoord...maar de vraagsteller heeft al speaker (geen min van mij hoor). Om vervolgens Logitech op Denon aan te sluiten, tja... ik dacht meer aan Wharfedale of Monitor audio. Om klassieke muziek te beluisteren toch zeker.
Er zijn apparaten in de handel die ZELF de optimale zit/luister verhouding voor je bepalen door zo'n "microfoon achtig" ding te plaatsen waar je van je muziek wilt genieten, krijg je precies te zien hoe de verhoudingen liggen. Persoonlijk ben ik zeker fan van Denon, echter met 2 speakers denk ik niet dat je optimaal van je muziek kunt genieten. Bij de bronvermelding komen regelmatig aanbiedingen voor waar 5.1 of zelfs 7.1 sets voor een fractie van de geadviseerde winkelwaarde voorbij komen. Buiten het feit om dat de duurdere merken als de uwe, heel vaak weigeren om bepaalde (niet originele cd's) af te spelen. Ondergetekende heeft zelf zowel een Onkyo, Denon, en een Draytec. De laatste heeft geen optische uitgang, maar pakt alle ronde schijfjes waarbij de rest het af laat weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder zijn mening, ik werk met de betere Marantz reeks, in combinatie met focal...Nadat het systeem was ingesteld door het microfoontje, heb ik het zelf gedaan naar mijn gehoor.
Ik vind het 'gadget' gehalte van zo'n microfoontje erg hoog. Wat betreft muziek is stereo toch absoluut de beste manier om te genieten van klassieke stukken. 5.1 en 7.1 is gemaakt voor filmweergave . Niet slecht bedoeld,
een mede hifi-freak
Ik begrijp uit je vraag dat er "luistermoeheid" is opgetreden?
Controleer eerst met een batterijtje of de gemerkte draad van het tweelingsnoer wel echt de + is: in dat geval moet de basconus naar voren gaan. andere kanaal ook controleren en dan op de versterker + aan + zodat beide conussen bij een paukslag gelijkop ziet bewegen.
Het 2e waar je op moet letten is of je luidsprekerboxen wel voldoende spoelen bevatten: er moeten minimaal 3 verschillende luidsprekers aan afmeting inzitten met tenminste 6 spoelen per 1 box inzitten. Tevens moet de grootste speaker minimaal 25 cm doorsnee zijn en in rubber zijn opgehangen met een hele dikke bobbel in het midden als schokdemper, daaronder zit nog een dikke koperen ring als elektrische schokdemper maar die zie je niet: dat is alleen met vierkantsgolven op de scoop te achterhalen.
Controleer ook de binnenkant van de kast: lang niet altijd zijn 5 zijden van de box met glaswol beplakt (soms floddert een los vel erin en "boemt" hij, of erger er zit zelfs schuim in)
Heb je geen goede boxen volgens deze beschrijving: ga dan eens naar de kringloopwinkel en ruk van de allergrootste boxen die je ziet het front eraf, meestal kom je voor een krats klaar en zij zijn blij dat ze die joekels kwijt zijn. Daarna hele zachte muziek opzetten en met je oren vlakbij: controleren of 1 van de speakertjes geen ritselend bijgeluid geeft want dan is hij opgeblazen.
Suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer het orkest, via je luidsprekers, in de kamer te halen. Dus op oorhoogte, nu zitten ze op de kast en op een redelijke breedte, nu zitten ze op 1 meter = een kluitje. Symmetrie is belangrijk, denk aan zijwanden. Kameracoustiek is belangrijk, dus experimenteer, schuif/verplaats de luidsprekers, zodat je met je ogen dicht het orkest voor je "ziet".